Xenoblade Chronicles 3D

Pheno

Een spel dat op handen wordt gedragen door sommige mensen wordt geport van Wii naar de New 3DS. De oude 3DS heeft de kracht er niet voor, dus mocht je deze port willen spelen: let op, nieuwe handheld nodig om dit überhaupt te kunnen. De vraag is of er nog meer spellen komen die exclusief gebruikmaken van de extra paardenkrachten in de New 3DS, maar dat zal de tijd leren.

Er was eens…
De wereld in Xenoblade Chronicles was alleen maar eindeloze oceaan tot twee grote titanen, de Bionis en Mechonis, kwamen. De twee reuzen vochten eeuwenlang totdat ze elkaar tegelijkertijd in stasis sloegen. Weer eeuwen later is er leven ontstaan op de lichamen van de twee titanen. Leven zoals wij kennen op de Bionis en mechanische levensvormen op de Mechonis. De oorlogszuchtige Mechon van de Mechonis gingen al snel de strijd aan met de Homs, menselijke wezens van Bionis. Het spel start met een proloog waarin we onder andere Duncan leren kennen. Hij heeft genoeg kracht om de Monado, het zwaard dat Mechon kan verwonden en de toekomst toont, te gebruiken. Hij raakt gewond in die strijd en ja, natuurlijk is er nog een onervaren held die de rest van het spel de hoofdrol krijgt. Shulk is de naam en hij gaat na een bepaalde gebeurtenis de strijd aan met de Mechon om de invasie te stoppen en wraak te nemen.

Xenoblade Chronicles 3D

Vroeger was alles beter
Xenoblade Chronicles is een JRPG. Kortom: veel tekst, veel zijmissies, grote wereld, jij bent de underdog en je hebt de mogelijkheid om Japanse stemmen te kiezen. Dat het spel door sommige fanboys op handen gedragen wordt komt door het nogal karige aanbod van grote JRPG-namen op de Wii. Nu klinkt het alsof het spel matig is, maar dat is niet waar. Om zo populair te worden moet je als spel toch iets goed doen. Over sommige features was dan ook prima nagedacht. Zo waren er oproepbare waypoints om tijd te besparen, de mogelijkheid om overal te kunnen opslaan en het wisselen van dag en nacht met een druk op de knop. Tijdbesparend, gamervriendelijk en beter dan sommige systemen die je bijvoorbeeld daadwerkelijk een uur laten wachten om een nachtelijke opdracht te kunnen doen. Xenoblade Chronicles werd dan ook niet voor niets gewaardeerd.

Of toch niet
Maar perfect, zoals sommige fanboys je doen geloven, was de game allerminst. En gezien dit een port is raad je het al: die kleine irritaties zitten ook in deze port. Zo kun je nog steeds niet handig in je inventaris snel de sterkste items aantrekken en zijn veel van de zijmissies zo saai dat je ze eigenlijk zou moeten overslaan. Het zijn de typische matige MMO-opdrachten die je krijgt als tutorial: versla 5 specifieke vijanden, zoek een verloren ring, enzovoort. Het grootste gemis voor mijzelf is het niet volledig kunnen configureren van je AI-teamgenoten. Dus ze doen maar wat hen het beste lijkt, terwijl je eigenlijk de controle wil hebben over welke spreuken en vaardigheden ze gebruiken en hoe ze zich precies moeten gedragen op het slagveld. En toch, ondanks die minpunten, word je verliefd op de game na een bepaald punt in het verhaal bereikt te hebben in de wereld. Het lijkt bijna normaal dat je de eerste tien uur twijfelt of een game goed gaat worden. In dit geval is die twijfel onterecht. En zo ben je al snel weer uren bezig met het verslaan van Mechon, het verkennen van de wereld en vooral met verder gaan in het verhaal.

Xenoblade Chronicles 3D

Nieuw op New 3DS
Xenoblade Chronicles 3D heeft enkele nieuwe features die op Wii niet mogelijk waren. Een ervan is al verstopt in de titel: het spel is in 3D te spelen. En daar ben ik al blij dat het op de New 3DS is, want bij een JRPG weet je dat je langer dan een kwartier naar het scherm aan het kijken bent en met het veel betere en rustigere 3D-effect is dat uit te houden ook. De antialiasing en blokkerige modellen zijn niet aangepast, we zullen dus moeten wachten op de echte opvolger voor Wii U, Xenoblade Chronicles X, voordat we echt scherpe beelden gaan zien.

Een tweede feature zijn de Amiibo’s. Nou ja, één Amiibo dan, want alleen Shulk is uitgebracht en zorgt voor bonussen in het spel. Muziek en modellen van personages kun je sowieso vrijspelen met bonussen die je in de game tegenkomt. De vrijgespeelde content kun je dan zien of beluisteren in de nieuwe Jukebox of Modelviewer. De content verdien je sneller via StreetPass of door dagelijks een Shulk-amiibo tegen het systeem aan te houden. En dan nog is het hopen dat je iets nieuws krijgt, want het systeem kiest random een muziekstuk of model en het is dus zo dat alle items die je hebt gewoon nog eens gegeven worden. Voor de gamefanaten die het spel echt 100% compleet willen hebben wordt het extra moeilijk, want de Shulk-amiibo is amper te krijgen in de winkel of online. Streetpass zal dus de redding moeten worden voor die completisten om de verzameling items zo snel mogelijk compleet te krijgen.

Xenoblade Chronicles 3D een port van de Wii-versie. Het is jammer dat ze de minpunten van die versie niet meteen aangepakt hebben. Grafisch is er wel wat gesleuteld, zodat je nu met een gerust hart en ook ogen het spel in 3D kunt spelen. De modellen in de game hebben ze niet aangepakt, waardoor het er allemaal vrij blokkerig uitziet. Het is niet à la Minecraft, maar tegenwoordig zijn we beter gewend. De Amiibo- en Streetpass-ondersteuning zijn leuk voor erbij, tenminste, als je echt alles wil hebben dat het spel biedt. Boeit het je niet, dan is Xenoblade Chronicles 3D ook prima zonder te spelen, de zeldzame Amiibo Shulk is dus geen must voor de gameplay zelf. Het grootste minpunt? Een van de betere RPG’s uit de Wii-tijdperk is alleen te spelen op New 3DS. Het is de eerste en tot nu toe enige bekende titel die gebruik maakt van de extra kracht van de New 3DS, dus mensen met een oudere 3DS hebben pech, daar werkt het niet. Mocht je Xenoblade Chronicles al gespeeld hebben op Wii, dan is er weinig reden om je nog eens volledig onder te dompelen. Niet dat het een straf is, maar het doet gewoonweg weinig nieuws. Voor de mensen die onbekend met de titel zijn en die nu eens willen weten waar al die hype om Xenoblade Chronicles X gaat die eraan komt dit jaar voor Wii U: enjoy!

• Een van de betere JRPG's van Wii nu op New 3DS
  • Toegevoegde Streetpass- en Amiibo-ondersteuning
  • 3D-effect werkt lekker en is rustig voor de ogen