Bob Marley and the Wailers - Easy Skanking In Boston 78

dekatophetspek

In het jaar dat de legendarische reggaezanger Bob Marley 70 jaar zou zijn geworden zullen een groot aantal zeldzame en vaak nooit eerder uitgebrachte opnames van de beste man uit worden gebracht en zullen er ook diverse evenementen worden georganiseerd om zo de muzikale erfenis van 's werelds beroemdste Jamaicaan te herdenken. Zo trof uw resencent de afgelopen week het prachtige combopack Easy Skanking In Boston 78 van Bob Marley and the Wailers in zijn brievenbus aan, waarmee we het Marley-jaar officieel voor geopend kunnen zien.

Op 8 juni 1978 bezochten Bob Marley and the Wailers de Amerikaanse stad Boston om daar een tweetal historische optredens te verzorgen. Van beide concerten werden geluidsopnames gemaakt, die tot nu toe zorgvuldig achter slot en grendel werden gehouden door de erfgenamen van Marley. Zo'n kleine 34 jaar na de dood van het reggae-icoon werd er besloten dat het tijd werd dat de fans eindelijk de nooit eerder uitgebrachte opnames in goede kwaliteit te horen zouden krijgen. De concerten in de Music Hall van Boston waren in het kader van de Kaya-tour, maar afgezien van het nummer 'Easy Skanking' werden er alleen maar tracks van eerder verschenen albums gespeeld, waarbij we een aantal wereldhits zoals 'I Shot the Sheriff', 'No Woman No Cry', 'War/No More Trouble' en 'Get Up Stand Up' voorbij horen komen in een opname van het vroege optreden van die dag, waarbij een uiterst dampende set met een dertiental klassiekers werd vertolkt.

Wat dit combopack pas echt verplichte kost maakt voor elke Bob Marley-fan is de toegevoegde dvd met filmopnames van het late concert van die dag. Bij dat optreden mocht een fan met toestemming van de zanger namelijk filmopnames vanaf de voorste rij maken en dat leverde beelden op waarbij je het gevoel krijgt alsof je zelf op de eerste rang staat toe te kijken bij het optreden van deze reggaelegendes. In 1978 kon men helaas nog geen lange filmopnames maken en zo moest de filmer regelmatig even een filmrolletje wisselen. Hierdoor ontstonden er de nodige gaten in de opnames maar dat heeft men op zeer creatieve wijze opgelost met behulp van prachtige animaties van de hand van het animatieteam S77, die eerder ook al prachtige animaties maakten voor videoclips van onder meer Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam en Bruno Mars. Bij het late optreden werden er bij een zevental nummers gefilmd, waarvan men een leuke concertregistratie van 46 minuten wist samen te stellen.

Bob Marley and the Wailers - Easy Skanking In Boston 78 2

We kunnen nu al haast niet wachten om te vernemen wat er verder nog in de planning staat, maar het gedenkjaar van Bob Marley had niet beter kunnen beginnen dan met deze prachtige combinatie van een spetterend concert en nooit eerder vertoonde filmbeelden van de populaire reggaeband van weleer. Een reggaeliefhebber mag dit pareltje dan ook niet in zijn collectie laten ontbreken.