CD: Panda Bear - Panda Bear Meets The Grim Reaper

dekatophetspek

Het was alweer vier jaar geleden dat het indrukwekkende album Tomboy van de Amerikaanse geluidskunstenaar Noah Lennox, oftewel Panda Bear, in de winkels verscheen. Van de muzikant, die bij de liefhebbers ook bekend is als één van de oprichters van het eigenzinnige Animal Collective, kwam onlangs de vijfde soloplaat uit, die luistert naar de onheilspellende titel Panda Bear Meets The Grim Reaper.

Panda Bear – Panda Bear Meets The Grim Reaper

Panda Bear is een muzikant voor wie geen middenweg bestaat. Of je vindt zijn muziek echt geweldig of je hebt er helemaal niks mee. Lennox is namelijk een muzikant die niet schroomt om te experimenteren met vage electronische popliedjes met een duister randje. Voor de composities op Panda Bear Meets The Grim Reaper liet de muzikant zich inspireren door artiesten uit de jaren negentig die van grote invloed waren op de muzikale uitspattingen van Panda Bear. Zo noemt de muzikant artiesten als Dust Brothers, Q-Tip, A Tribe Called Quest, Pete Rock, DJ Premier, 9th Wonder en J Dilla als zijn inspiratiebronnen voor deze plaat. In 2013 was Panda Bear nog te horen op het album van Random Access Memories van Daft Punk en zijn samenwerking met het Franse electropopduo heeft dan ook zeker de nodige invloed gehad op dit door synthesizers gedomineerde album.

Wat een nieuw album van Panda Bear altijd bijzonder maakt is het feit dat geen van zijn albums hetzelfde klinkt. Panda Bear Meets The Grim Reaper laat zich dan ook het beste beluisteren als een wervelende freakshow waarin we allerlei elementen uit de electropop, oldschool hip hop en minimal music terug kunnen horen. Panda Bear Meets The Grim Reaper is een zeer persoonlijke plaat geworden voor de muzikant die in 2004 zijn biezen pakte en naar Portugal vertrok. Zo zingt Lennox in 'Tropic of Cancer', een liedje dat wel wat doet denken aan een Depeche Mode ballade in combinatie met 'Hallelujah' van Leonard Cohen, over zijn vader die tien jaar geleden overleed aan de gevolgen van kanker.

Het idee voor Panda Bear Meets The Grim Reaper ontstond toen de muzikant in 2012 in Texas was om opnames te maken voor Centipede Hz, het tot nu toe laatstverschenen album van Animal Collective. Samen met producer Sonic Boom dook hij begin 2014 de Estudio Namouche in Lissabon in om aldaar een avontuurlijk en veelzijdig album met een dertiental gloednieuwe tracks op te nemen. Met Panda Bear Meets The Grim Reaper, wat titelgewijs een knipoog is naar legendarische dub-albums als Augustus Pablo Meets Lee Perry and the Wailers Band en King Tubby Meets Rockers Uptown, heeft Panda Bear wederom een duister en zwaarmoedig album afgeleverd, waar je wellicht in eerste instantie even aan zal moeten wennen. Luisteraars met wat meer geduld zullen echter een groeidiamantje ontdekken dat bij elke luisterbeurt meer van zijn geheimen prijsgeeft.