Gadget: Xiaomi Mi band

Wouter Kursten (Magneet)

Wearables beginnen steeds meer een rage te worden in Nederland. Aan de onderkant van de markt voor activity trackers heeft Xiaomi de Mi Band uitgebracht. Voor nog geen €18 is deze uit China te halen, Gearbest stuurde er eentje op. De Mi Band wordt afgeleverd met de (Chinese) handleiding en een usb kabel in een stevig doosje. Aangezien het geheel uit China kwam, zat deze natuurlijk weer in een bubbeltjesenvelop.

De hardware

De sensor zelf kan je opladen met de usb kabel. Als hij vol is, plaats je hem in de polsband die in principe om alle polsen heen zou moeten passen. Dit gaat heel simpel en lijkt de sensor goed af te sluiten voor water. Het geheel is waterdicht en ermee onder de douche stappen is dan ook geen enkel probleem. Sterker nog, hierdoor wordt zelfs al het vuil wat zich eventueel onder de polsband verzamelt verwijderd. Ik heb normaal gezien zelf nooit een horloge of armband om, maar na een dag merkte ik weinig meer van de Mi Band die om mijn pols zat.
Op de (niet vervangbare) batterij zou de Mi Band het 30 dagen vol moeten houden. Zo lang heb ik hem niet kunnen testen maar als ik het aantal dagen dat ik hem wel getest heb vergelijk met het batterijverbruik wat er plaats heeft gevonden, dan zou dit heel goed kunnen kloppen.

Xiaomi Mi Band
Xiaomi Mi Band

De software

In de Play Store is de default app voor de Mi Band te vinden. Helaas is deze nog maar mondjesmaat vertaald naar het Engels. Op Internet is echter een beter vertaalde versie te vinden. In het Chinese Webshops review topic vond ik een aangepaste versie van één van de Russische vertalers van de software. Deze verbetert onder andere de prestaties en geeft veel meer mogelijkheden qua notificaties. Waar je bij de standaard app alleen notificaties kan krijgen als je gebeld wordt, kan dat met deze versie opeens voor iedere op je telefoon geïnstalleerde app. Hierbij kan je kiezen hoeveel secondes je de tijd hebt voor hij reageert, of er alleen leds moeten gaan branden, wel of geen trilling, welke kleur de led’s moeten krijgen en hoe vaak en hoelang voor trilling en leds.

Xiaomi Mi Band
Xiaomi Mi Band

De werking

De notificaties zijn hierboven al beschreven. Daarnaast zijn er natuurlijk twee hoofdfuncties: de stappenteller en het monitoren van je slaapritme. Voordat je aan de gang kan geef je eerst je leeftijd, geslacht, grootte en gewicht in. De stappenteller lijkt behoorlijk accuraat te zijn als het om stappen en afstand gaat. Tijdens een van mijn dagelijkse pauzewandelingen heb ik hem vergeleken met Sportypal op mijn telefoon die op gps werkt. Beiden kwamen op vier kilometer uit wat ook lijkt te kloppen als je de route op Google Maps uitmeet.
Het bijhouden van je slaapritme is natuurlijk makkelijk te beïnvloeden. Als je je handen stilhoudt lijkt hij al te denken dat je slaapt. Het registeren van diepe en ondiepe slaap lijkt wel redelijk overeen te komen met mijn eigen indruk (ik ben vaak voor een klein deel bij bewustzijn).

Xiaomi Mi Band
Xiaomi Mi Band

Ik ben het met de reviews van Tokko1 en Downstar op ons forum eens: dit is een mooie instap voor als je eens uit wilt proberen of een activity tracker iets voor je is. Met de code XMMBLG kan je hem op dit moment zelfs voor nog geen €15 krijgen op Gearbest.com