Blu-ray: Get On Up

Daan de Witte (daan1601)

Een biopic is en blijft een risicovolle operatie. Het vinden van een juiste schrijver voor het scenario, het script en dan misschien nog wel het moeilijkste van allemaal: het vinden van een juiste acteur om de persoon te portretteren. Om het verhaal van funklegende James Brown te vertellen werd de nog redelijk onbekende acteur Chadwick Boseman gecast, die pas nog gecast is om de grote rol van Black Panther neer te gaan zetten. Of Get On Up ooit nog in de Nederlandse bioscopen zal verschijnen is nog de vraag, aangezien de blu-ray al hier is en de bioscooprelease pas voor maart gepland staat. FOK!film bekeek 'm!

De biopic begint ongeveer aan het einde van het leven van James Brown, die ons in 2006 ontviel. Al snel wordt er teruggerefereerd naar waar het allemaal begon: in een achtergesteld gezin met een alcoholistische vader en een moeder die niet om kan gaan met het leven als moeder. Brown wordt mishandeld, geschopt en geslagen. Toch weet hij op een dag te ontkomen aan zijn grijpgrage vader en komt terecht in een bordeel waar hij de taak toebedeeld krijgt klanten binnen te halen. Het is juist op deze plek waar hij leert dat mensen vermaakt kunnen worden met zang en dans.

James Brown kent iedereen natuurlijk van zijn wereldhits als I Got You, Get Up (I Feel Like Being a) Sexmachine en natuurlijk The Boss. In de film komen al deze nummers in geremasterde vorm op hun uiterste best naar voren. Boseman swingt zoals Brown dat deed en weet de sfeer in de film met zijn spel als een blad van een boom om te draaien en ook weer terug. Door de cynische toon in te brengen, die Brown ook altijd liet merken, valt er ook meerdere malen flink wat te lachen en misschien zelfs wat te huilen. De weg naar beroemdheid blijkt namelijk niet makkelijk voor een zwarte artiest in een Amerika dat verdeeld is door rassenhaat.

Waar een blu-ray op afgerekend wordt zijn toch de extra's, en die zijn er in groten getale. Kan eigenlijk ook niet anders bij een biopic.

Extra's:

- Deleted/Alternate Scenes: een elftal verwijderde of verlengde scènes dat de film nooit gehaald heeft.

- Full/Extended Song Performances: delen van optredens hebben uiteraard de film niet gehaald. Daarom hier nog eens de volledige optredens zoals ze opgenomen zijn voordat er in gesneden werd.

- Long Journey To The Screen: Get On Up is niet zomaar gemaakt. Het idee is er al vele jaren geweest, maar toen gooide een aantal omstandigheden telkens roet in het eten, zelfs de dood van Brown zelf maakte het maken van de film moeilijker en daarom heeft het idee dan ook een aantal jaren op de plank gelegen.

- Chadwick Boseman: Meet Mr. James Brown: Boseman kreeg de moeilijke taak op zijn bordje om Brown neer te gaan zetten. Is dat gelukt? Cast en crew geven hun oordeel.

- The Get On Up Family: cast en crew vertellen hoe het was om met elkaar samen te werken. Want dat er veel talent te zien is in Get On Up valt niet te ontkennen met de namen die verschijnen.

- On Stage With The Hardest Working Man: een leuk kijkje achter de schermen bij de verschillende optredens die te zien zijn in de film, maar ook wordt er verteld wat Brown wilde met zijn muziek en hoe hij daarmee de huidige popcultuur heeft veranderd.

- The Founding Father of Funk: een aantal rappers en zangers vertelt wat James Brown voor hen betekent en hoe zij vinden dat Brown de hedendaagse cultuur heeft beïnvloed.

- Tate Taylor's Masterclass: de regisseur laat nog eens zien wat een goede regie kan doen voor een grote film als Get On Up.

- Audiocommentaar bij de film, van Tate Taylor.

Met Get On Up hebben de regisseur en vooral de producers bereikt wat zij wilden: een mooie nagedachtenis aan James Brown maken. Dit is hen gelukt door de juiste castingkeuzes, een goed script en de juiste regisseur. Alhoewel het niet een perfecte film is geworden, zal er nog lang met vreugde en genoegdoening gekeken worden naar de film en zorgt het ervoor dat James Brown herontdekt zal blijven worden door de huidige generatie.