CD: Paul Smith & Peter Brewis - Frozen By Sight

dekatophetspek

Toen bekend werd dat de Britse muzikanten Paul Smith (Maximo Park) en Peter Brewis (Field Music) samen aan een album werkten waren de verwachtingen hooggespannen. Beide muzikanten zijn gerust toonaangevend te noemen binnen hun muziekgenre en leverden vlak voor het einde van 2014 met Frozen By Sight nog een uitermate verrassend album af. Smith had in 2010 al met Brewis gewerkt op zijn eerste solo-album Margins en ook voor het album Too Much Information van Maximo Park werkten de twee mannen weer samen. Nadat de twee mannen al eens een optreden verzorgden op een festival in New York besloten Smith en Brewis om samen een plaat te gaan maken. Het resulteerde in het aangenaam verrassende album Frozen By Sight, waarop vooral de piano en klassieke strijkinstrumenten domineren in een twaalftal prachtige luisterliedjes.

Paul Smith & Peter Brewis - Frozen By Sight

Muzikaal gezien doen Paul Smith en Peter Brewis op deze plaat nog het meest denken aan David Sylvian (Japan) in zijn hoogtijdagen, in combinatie met een kamerorkest. Net als bij zijn band Field Music heeft Peter Brewis bij dit project ook de touwtjes in handen gehad, terwijl de teksten werden geleverd door Paul Smith, die inspiratie haalde uit de vele reizen die hij maakte in het verleden. Ook doet de plaat wel wat denken aan het project The Week That Was, waar Brewis een jaar of zes geleden een album mee had gemaakt, al doet Frozen By Sight nog net iets minimalistischer aan dan voorgenoemde project.

Frozen By Sight is een plaat geworden die je minstens een paar keer moet hebben beluisterd om hem volledig op zijn waarde te kunnen schatten. De surrealistische composities zijn duidelijk niet voor een breed publiek gemaakt, maar richt zich meer op mensen die geen bezwaar hebben tegen avant-gardistische klanken, die klinken alsof ze uit een oude Britse filmklassieker komen. Fans van Maximo Park zullen waarschijnlijk niet veel hebben met deze muzikale uitspatting van Paul Smith en Peter Brewis, maar liefhebbers van ingetogen popliedjes zullen Frozen By Sight zeker weten te waarderen. Een groeidiamantje die bij elke luisterbeurt meer begint te schitteren en meer van haar verborgen schoonheid prijs zal geven.