CD: Nordic Giants - Build Seas, Dismantle Suns

dekatophetspek

Nordic Giants is een band die in de afgelopen jaren vooral naam wist te maken met hun opvallende optredens. Met behulp van vreemde uitdossingen met veren en hoorns en begeleid door prijswinnende korte films weet het gezelschap een zeer dromerige maar eveneens dreigende atmosfeer op te roepen. Nordic Giants bracht al sinds 2010 hun werk uit in eigen beheer maar tekende eerder dit jaar bij Kscope, die daarop besloot om een tweetal EP's van de groep opnieuw uit te brengen. Zo treffen we nu de EP's Dismantle Suns en Build Seas uit 2013 aan op deze fraaie dubbel-cd met een fraai klaphoesje.

Nordic Giants - Build Seas, Dismantle Suns

De groep, bestaande uit DAi Borthwick en George Laycock, maakt muziek die zich niet al te gemakkelijk in een hokje laat stoppen. De groep, die haar muziek zelf omschrijft als post rock, maakt apocalyptische soundscapes die op het ene moment nog zweverig uit de speakers druipen om vervolgens uit te barsten in een bombastische climax. Muzikaal gezien doet de groep wel wat denken aan bands zoals Sigur Rós, Godspeed You! Black Emperor en Cocteau Twins, die ook niet schroomden om ruimhartig met hun muziek te experimenteren.

Ook wordt de band op de EP's bijgestaan door muzikale vakgenoten als Alex Hedley ('Violent Lights'), zangeres Freyja ('Between Two Worlds'), Alyusha ('Little Bird') en Heymun ('Strangest Tides'), wat de veelzijdigheid van dit gezelschap alleen maar ten goede komt. Met Build Seas, Dismantle Suns levert de groep in elk geval een fijne kennismaking met haar eigenzinnige geluid, dat ook zonder de bijbehorende projecties voor een audiovisuele belevenis kan zorgen.

Op 3FM zullen we deze band waarschijnlijk nooit te horen krijgen maar liefhebbers van de betere post rock zullen ook niet vaak naar deze zender luisteren. Mag je dus wel graag luisteren naar de hierboven genoemde artiesten dan kunnen we je ook zeker aanraden om Nordic Giants eens een luisterbeurt te geven. We kunnen nu al haast niet wachten tot in 2015 het eerste volledige album van de groep gaat verschijnen. Heerlijk duistere klanken voor de donkere dagen voor de kerst.