Halo: The Master Chief Collection

Oscar.

Halo is de game die originele Xbox heeft grootgemaakt. Het is daarom niet zo gek dat Microsoft en 343 Industries groots hebben uitgepakt met Halo: The Master Chief Collection. Halo had ook zo’n beetje alles wat een launchgame moet hebben: Een goede singleplayer, een prima co-op modus en een geweldige multiplayerervaring  Nu, zo’n dertien jaar later, kan iedereen weer genieten van de game die de Xbox groot heeft gemaakt, plus de drie volgende delen en heel, heel veel meer.

Want behalve dat je alle vier delen krijgt, krijg je ook een berg aan andere content voor je kiezen. Zo is er behoorlijk wat achtergrondinformatie te vinden van alle delen die verklaren waarom alles zo is in het Halo-universum. In elke map is een terminal verstopt met informatie wat er op dat moment gaande is. Deze terminal opent de nieuwe Halo Channel app. Dus mocht je, zoals ondergetekende, het verhaal niet helemaal gevolgd hebben, dan is dit een uitgelezen kans om het dit keer wel te snappen. Ook kun je straks de nieuwe Halo-serie bekijken (waarvan het eerste deel 11 november uit komt) en verschillende achter-de-schermen video’s. Genoeg te zien dus.

Voor degenen die totaal niet weten waar het in Halo om draait: Jij, als John-117 "Master Chief”, bent uit een lange slaap gehaald omdat The Covenant jouw schip aanvalt. Tijdens de aanval crasht deze op Halo. Gedurende de game wordt duidelijk wat Halo is en waarvoor het dient. Uiteraard gaat alles mis en het is aan jou om het universum te redden van zijn ondergang.

Gelukkig ben je in Halo: Master Chief Collection vrij om te doen waar jij zin in hebt. Wil je nu even level drie van Halo 2 spelen, dan kan dat. Wil je daarna meteen beginnen aan Halo 4, leef je uit! Je kunt dus kriskras alle vier delen spelen zonder te switchen van disc. Behalve dat dit zwaar gebruikersvriendelijk is, komt er ook een competitief element bij kijken. Je score van elk level wordt nu bijgehouden zodat je het indirect kunt opnemen tegen je vrienden. Merk je dat je vrienden een paar levels beter hebben afgerond dan jij, dan kun je dat zien en snel hun score verbeteren. Ook zijn de multiplayerelementen weer terug in de vorm van ‘skulls’. Deze zaten niet in deel 1, maar vanaf nu dus wel. Deze kun je elk moment aan- en uitzetten en levert je, afhankelijk van de skull, meer punten op of iets anders leuks.

La evolution!

Wat alleen niemand verwachtte toen Halo voor het eerst het licht zag, was dat games vandaag de dag een whooping 45GB groot zouden zijn (met een patch van 15 GB er bovenop bij de release). Maar daar krijg je zeker wat voor terug. Alle Halo-games uit de hoofdserie zijn ook vertegenwoordigd en ze zitten allemaal in een HD-jasje. Nouja, je kunt bij de eerste twee delen switchen tussen de oude versie en de nieuwe versie (nu zonder vertraging!) en zonder bril kun je het verschil wel zien, maar dat betekent niet dat je niet merkt dat je een oude game zit te spelen. Vooral in Halo 1 en 2 merk je dat de framerate zo hier en daar inkakt als er veel op het scherm gebeurt. Gelukkig komt dit niet of nauwelijks voor bij de latere delen.

Het derde en vierde deel zijn in dat opzicht wat minder onder handen genomen. Met een vaste framerate van 60 FPS loopt het prima, maar het heeft net niet het wauw-gevoel wat de eerste twee delen wel hebben. Gelukkig is het geluid in alle delen wel aangepakt. Wapens klinken nu tenminste als echte wapens in plaats van proppenschieters. Net zoals bij de graphics kun je nu ook switchen tussen het oude en de geremasterde geluid. Je kunt dus kiezen Al met al kan gezegd worden dat 343 Studios zijn best gedaan heeft om niet een simpele port neer te zetten. Uiteraard hadden ze de 4-player lokale multiplayer en de co-op kunnen weglaten, maar is dat niet iets waarmee Halo zo groot is geworden?

Is er dan helemaal niets negatiefs te melden? Eigenlijk niet. Inhoudelijk is er niet zoveel veranderd. The Flood is nog steeds irritant, de abrupte eindes zitten er nog steeds in en het lijkt erop dat het ontwikkelteam zich vooral gefocust heeft op Halo 2. Maar is dat een reden om het niet te kopen? Nee, natuurlijk niet. Wat 343 Industries gedaan heeft is gewoon pure fanservice voor de Halo-liefhebber en voor degenen die nog nooit in aanraking zijn geweest met Halo. Naast een dikke introductie in het huidige universum krijg je ook toegang tot de Halo 5-bèta en de in ontwikkeling zijnde Halo: Nightfall-serie.

Meestal raad ik niemand aan om oude games te spelen. De herinnering van een spel in je gedachte is meestal een stuk beter dan wanneer je het nu weer zou spelen. De meeste spellen overleven de tand des tijds niet, maar 343 Industries bewijst dat met een paar aanpassingen goede oude tijden kunnen herleven.

Cijfer
  • Nog mooiere graphics
  • Boordevol content
  • Voor beginnende en oude spelers
  • Hier en daar nog een hakkel
9
Exclusief voor Xbox One

Note: Helaas was er tijdens het schrijven van deze review geen mogelijkheid om de multiplayer te testen. De beloofde 15GB patch die nodig is om online te spelen was te laat beschikbaar om deze nog mee te nemen in de review.