F1 2014

Pheno

De Formule 1 als sport kent dit seizoen de grootste verandering sinds tijden. Weg is het kenmerkende geluid van de bolides, want volgens de nieuwe regels moesten er nieuwe motoren in de auto’s gestopt worden. Power Units heten ze officieel. Het zijn V6-motoren in plaats van V8 en moeten voldoen aan strengere regels qua grootte van de benzinetank en benzineverbruik. Om het plaatje geheel te verGroenlinksen: de F1-bolides zijn nu hybridewagens geworden.

F1 2014 (Foto: Codemasters)

Om maar in politieke sferen te blijven: Codemasters heeft met F1 2014 'goed' geluisterd naar Geert Wilders. In plaats van meer zijn er minder features dan het voorgaande jaar in F1 2014 gestopt. Het is wel duidelijk dat de ontwikkelaar meer mensen op de versie voor de nieuwe consoles heeft gezet. Maar zo worden mensen met een PlayStation 3 of Xbox 360 wel te kakken gezet. Daar komt nog bij dat de volgende versie voor PlayStation 4 en Xbox One eens voor in het seizoen uitkomt. Deze wordt van de grond af opnieuw gebouwd en zal echte races in het spel verwerken door de uitslagen dynamisch te verwerken. De nu besproken F1 2014 komt terwijl er nog maar drie races te gaan zijn. Dat zorgt voor totaal geen connectie met de echte gebeurtenissen in het raceseizoen. Je kunt dus niet 'mee racen' terwijl de echte grand prix bezig is in de echte wereld.

F1 2014 lijkt door de verslapte aandacht van de ontwikkelaar erg veel op F1 2013. Sterker nog, ik krijg het gevoel dat ik hetzelfde spel speel, maar dan met de up-to-date racersnamen. Natuurlijk is er een Career Modus. Dit keer kun je kiezen uit zeven of twaalf race-seizoenen, om het net wat toegankelijker te maken. Voor de rest is het bijna hetzelfde, inclusief de boring praatjes buiten de races, de nogal standaard e-mails van je baas, en dezelfde menu’s.

F1 2014 (Foto: Codemasters)

Apart genoeg begon Codemasters vorig jaar met de Classic Modus. Je zou verwachten dat ze deze zouden verbeteren in F1 2014, maar vreemd genoeg is deze nergens meer te vinden. Gelukkig is de Scenario Modus wel terug. In deze modus krijg je verschillende opdrachten om je vaardigheden te testen. Van vrij simpel tot erg lastig, het zorgt voor een andere invalshoek in de F1. Maar ook hier weer: het is jammer dat sommige scenario’s rechtstreeks uit het vorige deel zijn gekopieerd.

Gelukkig heeft het ontwikkelteam van F1 2014 wel gezorgd voor een update aan de wagens zelf, zodat de nieuwe Power Unit en het daarbij behorende gedrag zich vertalen naar het digitale asfalt. Je komt sneller uit de bocht en als je niet oplet spin je veel sneller rond, omdat je echt rekening moet houden met de kracht die de extra elektrische motoren je kunnen geven. Ook het remsysteem heeft een update gekregen, zodat het voor doorgewinterde F1-fanaten in ieder geval weer even wennen is.

F1 2014 (Foto: Codemasters)

Niet-doorgewinterde F1-gamers hebben een probleem erbij, want de handige tutorialmodus die in F1 2013 zat is, je raadt het al, verdwenen. Deze is vervangen voor een rondje racen op Monza. Als je dat gedaan hebt, dan geeft het spel aan welke moeilijkheidsgraad je zou moeten spelen met de vaardigheid die je hebt laten zien. Zo toegankelijk F1 2013 werd door de veel uitgebreidere testmodus, zo lastig wordt F1 2014 omdat er niets uitgelegd wordt, terwijl iedereen moet wennen aan het compleet vernieuwde weggedrag.

Grafisch gaat het allemaal wel, maar ondertussen kijken we naar games als DriveClub en willen we meer in plaats van minder. Op de last-gen consoles is dat niveau er niet meer uit te persen, en we wachten dan ook met smart op de eerste gameplaybeelden van de nieuwste F1-game van Codemasters.

F1 2014 voelt als een politiek correct antwoord: er zit geen lef in, geen vernieuwing. Ik had er nog meer van begrepen als ze F1 2013 hadden gepakt en het hoesje en het menu hadden aangepast naar F1 2014. En natuurlijk de namen en auto’s hadden geüpdatet. Nu zijn er zelfs verschillende dingen verdwenen, in mijn ogen onbegrijpelijk. En dat alleen maar omdat ze ook wel weten dat ze volgend jaar laten zien waar ze dan wel mee bezig zijn geweest al die tijd. Laat het de moeite waard zijn, anders komen er Kamervragen. Tot dan: alleen voor echte fans.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
  • F1-seizoen is weer up-to-date
  • Scenario Modus blijft tof
  • Niet vernieuwend
  • Features van eerdere jaren weg 
  • Minder toegankelijk dan vorige deel
6.0
Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar op Xbox 360 en Windows.