Boek: Alexandra Terlouw-van Hulst - Eén vrouw, twee mannen.

Alexandra Terlouw-van Hulst(1935) is getrouwd met de oud-politicus en schrijver Jan Terlouw. Alexandra studeerde Algemene Taalwetenschappen en heeft zich vele jaren ingezet voor VluchtelingenWerk. Daarnaast vertaalde ze boeken en schreef ze verhalen voor het onderwijs. In 2013 debuteerde ze succesvol met de grotendeels autobiografische roman, De man van Tsinegolde

Jeannet is een zeer gelukkige moeder van drie kinderen. Nu haar kinderen uit huis zijn, geniet ze regelmatig samen met haar man Artur van het strand, de zee, het leven en muziek. Totdat een toevallige vondst van een brief Jeannets leven plotseling op z’n kop zet. Heeft Artur een affaire met haar vriendin Marga?
Om wat ademruimte te creëren en de zaken te overdenken, besluit Jeannet een tijdje naar Parijs te gaan. Al gauw ontmoet ze Jester, met wie ze een hartstochtelijke affaire krijgt.
Door het onverwachte bezoek van Mauk, de zoon van Marga, wordt Jeannet met een schok uit haar Jester-bubble getrokken. Hij rent haar nieuwe wereld in met schokkend nieuws. Nadat ze Jester verteld heeft over de situatie, vertrekt ze met dubbele gevoelens naar Amsterdam.
Een vrouw twee mannen

Cover
Alexandra Terlouw- van Hulst - Een vrouw, twee mannen

Is liefde bestand tegen zoveel geheimen?

Eenmaal thuisgekomen merkt Jeannet dat er in haar afwezigheid verschillende ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in haar gezin.
Ze wordt opnieuw stapelverliefd op Artur, en beseft ze wat voor geweldige man hij is. Er is van scheiden geen spraken meer.
Jeannet durft Artur niet over haar affaire te vertellen, maar moet haar verhaal toch kwijt. Gelukkig kan ze dit bij haar jongste zoon Michiel. Jester en Jeannet kunnen elkaar niet vergeten, en schrijven elkaar in het geheim bijna dagelijks.

Net wanneer Jeannet macaroni voor haar gezin aan het bereiden is, staat haar Jester voor de deur. Al snel wordt er besloten dat hij mag blijven logeren. In eerste instantie geeft dit geen problemen en leven ze als een hecht gezin in een huis. Artur denkt immers dat Jester voor hem naar Amsterdam is gekomen. Samen genieten ze van het leven, maken uitstapjes, muziek, en dineren met het hele gezin. Dan staat ook ineens Mauk met zijn koffers voor de deur… Jeannet beseft dat het leven zal nooit meer gewoon zal worden.

Nadat Artur Jeannets vraagtekens wegneemt over de brief die ze voor Parijs gevonden had, komen de twee liefdesrivalen in oorlog tegenover elkaar te staan. Niets is wat het lijkt.
Uiteindelijk ontstaat er dankzij Artur een ongelooflijk hechte vriendschap tussen de twee mannen, die samen met hun geliefde vrouw in één huis wonen.

Alexandra Terlouw-van Hulst heeft haar boek gebaseerd op de middeleeuwse legendes van Koning Arthur. Voor de lezers die hier geen kennis van hebben is het geen gemis, behalve dat bepaalde aspecten in het boek wat ongeloofwaardig over kunnen komen, omdat Terlouw wel vastgehouden heeft aan het verhaal van de mythische koning Arthur en zijn vrouw Guinevere.

Guinevere was de halfzus van koning Arthur en was net zoals de Arthur in het boek ''Eén vrouw, twee mannen'' verstrikt in lastige familie- en liefdesrelaties. Arthurs vrouw krijgt op een gegeven moment een affaire met één van de ridders van koning Arthur, Lancelot. Zelf was Arthur ook geen heilige, aangezien hij met Morgana, zijn halfzus, een kind op de wereld, zet die er later voor zorgt dat het gehele koninkrijk in de problemen komt. Wanneer Arthur er achter komt dat Guinevere een affaire heeft met Lancelot, is hij genoodzaakt zijn vrouw te straffen. Uiteindelijk redt Lancelot haar van de brandstapel.

Terlouw heeft ervoor gezorgd dat ik de 288 pagina’s met veel plezier verslond. In tegenstelling tot andere schrijvers weet Terlouw in het gehele boek de spanning te behouden. Wat ik origineel vind is dat het verhaal zich afspeelt in de jaren '80. Terlouw zet dan ook een erg prettige huislijke sfeer neer. Er komen vele aspecten ruimschoots aan bod zoals onzekerheid, spanning, humor, passie, bedrog, geluk, liefde, jaloezie, schaamte en angst. Dit zorgt ervoor dat de personages nét even wat ‘’echter’’ overkomen. En dit brengt het allemaal wat dichter bij het ‘’echte'' leven.

Op de cover van het boek kun je de vraag vinden ‘’ Is liefde bestand tegen zo veel geheimen? ‘’ Inmiddels weet ik het antwoord... u ook?