CD: Will and The People - Whistleblower

Michael (Propellerheads)

Will and the People komt keihard terug met hun nieuwe album Whistleblower, het derde album alweer. Om dat te kunnen promoten doen ze momenteel een tour en spelen ze veel op straat om nieuwe luisteraars te overtuigen van hun muziekstijl; voornamelijk pop en ska, met reggae en lichte rockinvloeden. Door sommige mensen worden ze ook wel de nieuwe Madness genoemd. Het album ligt sinds een paar dagen in de schappen. Om dat te vieren houden ze op 21 september in de Melkweg een launch party voor hun nieuwe album, met een akoestische set gevolgd door een elektrische set. “Het wordt een gig zoals je die nog nooit van ons hebt meegemaakt”, aldus de band.

Will and the People bestaat uit frontman Will Rendle, drummer Charlie Harman, bassist  Jamie Rendle en toetsenist Jim Ralphs. De band bestaat in deze formatie vanaf 2012, toen bassist James Keo de band verlaatte. De band is ontstaan in 2010. Anno 2010 deden ze niks anders dan blowen en muziek maken in hun kraakpand. Daarna hebben ze een gratis schuur aangeboden gekregen van een man die op een van hun gigs was. Hier leven ze nu nog steeds, al zijn ze niet meer veel 'thuis'. Vanwege hun drugsgebruik, excentrieke kleding en levensstijl beschouwen veel mensen ze ook wel als hippies.

Eerder waren ze in de 3FM-studio vanwege hun nieuwe album. ”Op het eerste moment klinkt alles heel vrolijk, maar zodra je er wat meer naar luistert, kom je erachter dat het meeste niet zo vrolijk is als je denkt”, aldus Will Rendle, frontman van de band. Nadat ze allemaal hun favoriete nummer van het album hadden vermeld, speelden ze nog twee akoestische versies van nummers van hun nieuwe album.

Het album, in totaal twaalf nummers, bevat op twee nummers na gloednieuw materiaal. Het eerste nummer van het album is Formula. Dit nummer klinkt live wat krachtiger dan de studioversie. In Formula, het eerste nummer, zitten mooie drops verwerkt naar het refrein. De song gaat over de sleutel tot succes, waar ze zelf ook nog naar op zoek zijn. Een ander nummer dat live krachtiger klinkt, is het nummer Cry Baby. Iedereen zingt mee en beukt bij de korte krachterige delen tegen elkaar aan. Op de cd klinkt het, mede door de edit, veel minder krachtig. Een ander nummer dat ook opvalt is Trustworthy Rock, een nummer waarbij ze van alles door elkaar gooien. Het voelt aan alsof iedereen voor zichzelf speelt, maar het toch één geheel is. Reggae gaat er dwars doorheen, maar voordat je het weet is het alweer weg. Hun eerder uitgebrachte nieuwe single, Shakey Ground, is ook aanwezig als tweede nummer op de cd. Een nummer waar ik als gewaardeerde luisteraar aan moest wennen, maar nu wel kan waarderen. Het nummer wijkt ver af van hun standaardstijl. Het is zo’n nummer dat bijna iedere band in de zoveel tijd wel maakt; een song die is bedoeld om succes mee te boeken. Lay Me Down, het vierde nummer op het album, gaat op sommige momenten in een klap voor de helft slomer, maar blijft toch nog even vloeiend lopen. Het beste nummer van het album is toch wel Jekyll & Hyde: een vrolijk, voornamelijk reggaenummer zoals we het van Will and the People kennen. Het album sluit af met het nummer Whistleblower, tevens de naam van het album. Zelf zegt Will Rendle over de titel: “Heeft iemand de titel Whistleblower? Ik dacht het niet, daarom hebben wij het.”

Kortom: een goed, vernieuwend album met veel variatie. Een cd die zeker niet te mag ontbreken in de kasten van een muziekliefhebber!