Kairobotica

Rob (Fathom)

Kairosoft zal bij de meeste bekend zijn door Game Dev Story en Grand Prix Story. Alle spellen van Kairosoft hebben een beetje de zelfde Sim, RPG-stijl van spelen en gebruiken pixelart als grafisch sausje. Sommige heb ik tot in den treure gespeeld, dus toen ze met deze nieuwe game op de proppen kwamen, was ik heel erg nieuwsgierig wat ze er nu van gemaakt zouden hebben.

Kairobotica gaat over een kolonie van robots die proberen verschillende planeten te bevrijden van de slechteriken. Dit alles doe je vanaf je vliegende basis waarop je meerdere soorten gebouwen kunt maken. Ook probeer je zoveel mogelijk robots te bouwen om daarmee de strijd aan te gaan. Nadat je een vrij lange tutorial hebt moeten doorlopen, kun je eindelijk starten. De eerste planeet waar je de mensen hun vrijheid moeten teruggeven is de aarde. Op iedere planeet kun je op patrouille. Dit houdt in dat je een x aantal monsters moet verslaan en vervolgens een nieuwe patrouille krijgt. Nadat je bepaalde patrouilles hebt gedaan, krijg je een speciale opdracht.

De speciale opdracht houdt vaak in dat je een speciale baas moet verslaan om de planeet te bevrijden. De gevechten zijn redelijk lineair en vrij simpel. Het is turn-based en bij iedere aanval verlies je een aantal robots. De bedoeling is om niet al je robots kwijt te zijn voor je de gehele patrouille gehaald hebt. Naarmate de game vordert, krijg je ook speciale abilities waarmee je aanvallen kunt uitvoeren. Ook kun je tijdens de battles een sidekick inzetten die je helpt tijdens de battles. Tijdens iedere patrouille krijg je ook items, die je weer kunt gebruiken voor het upgraden van je gebouwen.

Kairo

Bouwen en ontwikkelen
De vliegende basis is het punt van waaruit je alles doet. Je begint met een vrije kleine basis die je moet gaan volbouwen met gebouwen. Je hebt de keus uit zes soorten gebouwen die je kunt plaatsen. Kairo House, Factory, Farm, Research Lab, Pasture en Gift Shop. De eerste drie gebouwen heb je meteen tot je beschikking, de andere komen later in de game tot je beschikking.

Met de huizen verhoog je het max aantal robots die je in de fabriek kunt laten bouwen. Dit is allemaal vrij makkeljk opgezet en zodra je in een battle robots hebt verloren, komen die automatisch na verloop van tijd weer terug. In je research lab kun je nieuwe abilities leren die je met research points koopt. De andere gebouwen leveren geld op doordat bezoekers van je planeet daar geld uitgeven.

Kairo

Gameplay, Looks & Sounds
De gameplay van de game is goed. Het is overzichtelijk en duidelijk wat je moet doen. De tutorial in het begin lijkt irritant maar je merkt al snel dat je daardoor wel gelijk het spel begrijpt en leert hoe je het menu moet gebruiken. Grafisch is het niet spectaculair en is pixel art ook echt iets wat je moet aanstaan. Als dit niet geval is, begin er dan maar niet aan want dan zal de irritatie snel toe slaan. De muziek in het spel zal je al snel teruggooien naar de bekende NES-tijd, maar zoals de meeste mensen wel weten, zijn dit ook geluidjes die anno nu na tien minuten je neus uitkomen.

Kairo

Kairosoft heeft met Kairobotica in mijn ogen de plank goed misgeslagen. Bij hun vorige games had ik heel erg de drang om door te spelen en het einde van het spel snel te halen om te zien tot hoe ver ik alles kon upgraden. Bij deze game was de sleur er al heel snel ingeslagen. Er zit totaal geen diepte in het spel zodat je al snel alles wel een beetje gezien hebt. Wat wel in hun voordeel spreekt is dat als deze game je wel erg aanspreekt, de speelduur een stuk langer is dan bij voorgaande games. Ik hoop ook heel erg dat dit niet de nieuwe weg wordt die ze inslaan met hun volgende games.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Lange speelduur - Snel saai 5
- Geen diepgang