Risen 3: Titan Lords

Stefan Walthie (StefanW)

Aaarrrrggg!!! Houten poten, papegaaien, ooglapjes; piraten zijn cool. Derhalve zijn piratengames cool. Tenminste, totdat ontwikkelaar Piranha Bytes met Risen 2 kwam. Een game die, laten we het netjes houden, niet helemaal bracht wat we er van hadden verwacht. Nu komt de studio met het vervolg in Risen 3: Titan Lords. Zouden ze van hun fouten geleerd hebben?

In Risen 3: Titan Lords ben je een jonge piraat die, samen met zijn zus en bijbehorende bemanning, op jacht is naar grootse schatten. Tot je op een gegeven moment in een duistere grot een even duister schaduwwezen tegenkomt en deze je doodt en je ziel steelt. Als iets later een voodoopriester je tot leven wekt heb je nog maar één doel in het leven: je ziel terugwinnen en je zus en bemanning terugvinden.

Voor mensen die nieuw zijn in de Risen-serie is het spel overigens behoorlijk lastig te volgen. Niet alleen omdat het verhaal een direct vervolg is waarbij je meteen in het verhaal valt, maar vooral omdat de verhaallijn al snel verwatert door een waar bombardement aan zijmissies. Voor je het weet lopen er zóveel losse verhaallijnen door elkaar dat je je maar blind gaat richten op de missies.

Er zijn een aantal dingen die zeker zijn verbeterd sinds het vorige deel. Zo zijn de metgezellen die met je meelopen een pluspunt. Waar ze in het vorige deel meer in de weg liepen dan hulp boden, heb je dit keer echt wat aan ze. Zeker in gevechten zijn ze handig om bij de hand te hebben, vooral wanneer de vijanden groter en sterker worden.

Het gevechtssysteem zelf lijkt op het eerste gezicht heel eenvoudig voor wat de pc-versie betreft. Slaan doe je met een simpele druk op de muis en onderin heb je een aantal quick slots voor dingen als voedsel en potions. Deze gebruik je dan door het bijbehorende cijfer in te drukken.

Toch zitten er een aantal mankementen in het systeem die het spelen er niet beter op maken. Zo kun je geen voorwerpen oppakken als je je wapen vast hebt. Dit betekent dat, als er in een gevecht iets valt, je eerst de tegenstanders moet verslaan. Daarna moet je je wapen wegstoppen en het item oppakken. Als je iets hebt opgepakt, moet je vervolgens eerst naar je inventory om het aan een quick slot te verbinden. Hierdoor komt het net iets te vaak voor dat je een gevecht inloopt met alles behalve de items die je in je uitrusting wilt hebben.

Op zich is dit alles zonde, want Risen 3: Titan Lords heeft zeker de potentie om een heel goede game te worden. Het thema is tof, de quests op zich zijn heel gevarieerd en de stijl doet op een absoluut positieve manier terugdenken aan de eerste Risen. Helaas valt de game ondanks dit alles behoorlijk tegen want een game kan er nog zo goed uitzien, met fouten en gebreken in de gameplay zoals die in Risen 3: Titan Lords zitten ben je er al snel klaar mee. Risen 3: Titan Lords doet eer aan het spreekwoord dat je een boek nooit op de kaft moet beoordelen. Het ziet er heel cool uit, maar blijkt toch niet meer dan een middelmatig spel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Mooie stijl - Niet te volgen verhaallijn 6
+ Makkelijk gevechtssysteem - Te veel kleine gebreken in de gameplay