The Last of Us Remastered

Pheno

Joel en Ellie hebben vorig jaar een diepe indruk achtergelaten in The Last of Us voor PlayStation 3. Niet gek dat de game dus opnieuw uitgebracht wordt voor PlayStation 4.

Header

Voor de inhoudelijke review verwijs ik graag door naar de PlayStation 3-variant. The Last of Us Remastered is namelijk geport naar PlayStation 4, en de meeste punten die je daar leest, zou ik hier nog eens melden. Ja, Ellie rent na een confrontatie nog steeds naar de uitgang, zodat je weet dat er geen verborgen tegenstanders in een level zitten. Ja, het verhaal en de opbouw ervan en de sfeer die er in de game hangt is en blijft fantastisch.

Maar moeten de eigenaren van een PlayStation 4 meteen naar de winkel rennen voor The Last of Us Remastered? Dat ligt er een beetje aan of je de game al hebt gespeeld en hoe belangrijk je de optimalisaties vindt. Ten eerste is de game dit keer in 1080p met zestig frames per seconde. Elke uitgever schermt ermee in zijn marketing, en ja, het is zeker te merken. The Last of Us Remastered speelt nog scherper en soepeler dan de PlayStation 3-variant. Dat merk je in single- en multiplayer.

The Last of Us Remastered

Daarnaast zijn de personages veel gedetailleerder, zijn schaduwen en belichting nog net iets mooier en zijn vooral de textures van een hogere kwaliteit. Ik heb de PlayStation 3-versie ‘tegelijkertijd’ gespeeld door zo af en toe mijn televisie van ingang te wisselen en dit te vergelijken met The Last of Us Remastered. De PlayStation 4-versie is op alle fronten mooier. Voor graphics whores is er dus een overduidelijk zichtbare reden om deze game nog eens te halen.

Qua content krijg je alle uitbreidingen. Als eerste is er de paar uur durende singleplayeruitbreiding Left Behind, waarvan je hier de review kunt lezen. Ook deze DLC heeft een grafische oppoetsbeurt gekregen. Het is aan te raden, mocht je beide games nog niet gespeeld hebben, om eerst het hoofdverhaal te spelen en dan de uitbreiding om spoilers te mijden.

The Last of Us Remastered

De multiplayer-DLC is natuurlijk ook aanwezig in The Last of Us Remastered, inclusief de Abandoned Territories en Reclaimed Territories. Beide voegen vier multiplayermaps toe. Met zeven maps in de basisgame maakt dat vijftien verschillende terreinen om het gevecht in Factions, de naam van de online multiplayer, voort te zetten. Helaas zijn er geen nieuwe multiplayermodi toegevoegd, dus het blijft proberen je clan te laten overleven met de al bestaande Survivor, Interrogation en Supply Raid.

Door de soepelere grafische upgrade naar zestig frames per seconde speelt ook Factions veel lekkerder. Wel zijn er wat kleine aanpassingen gedaan om de multiplayer aantrekkelijker te maken: de trophy's zijn versimpeld en je krijgt meer loadoutpunten als beginner, zodat je ook sneller het maximale level behaalt. Het grootste voordeel is wel dat dit keer iedereen alle mappen heeft, zodat je niet het gevoel krijgt dat maar een handjevol mensen de extra multiplayer-DLC heeft gekocht, zoals dat het geval was bij de PlayStation 3-versie. Meer variatie dus en kortere wachttijden.

The Last of Us Remastered

Een geheel nieuwe toevoeging in The Last of Us Remastered, ook voor PlayStation 3-eigenaren, is de photo-modus. Je kunt deze aanzetten in het optiemenu en op elk moment via de L3-toets het beeld bevriezen om een foto te maken. Je kunt de foto nog bewerken door het veranderen van camerapunt, focusdiepte en er allerlei soorten filters en randen op los te laten. Nuttig? Nee, dat niet, of je moet verlegen zitten om wallpapers, want de screenshots zien er natuurlijk schitterend uit. De cinematics zijn een andere nieuwe feature die je vrijspeelt in het verhaal. Je kunt ze dit keer ook terugkijken met commentaar van de ontwikkelaars, kwestie van een toets indrukken om hun extra informatie te horen.

De minpunten van de eerdere review blijven bestaan, al hebben ze er één aangepakt met de laatste PlayStation 3-uitbreiding. De moeilijkheidsgraad ‘Grounded’ zit ook in deze game en als je schaarste wilde, dan krijg je schaarste in deze modus. En niet alleen dat, maar ook een uitdaging. Je scherm geeft geen informatie meer; je gezondheidsmeter is dus weg. Alleen aan het loopje van Joel zie je wat van zijn toestand, maar het is aan jouzelf of je die ene verbandkist gebruikt of niet. Nog lulliger: je ammunitiemeter is ook weg. Het aantal kogels is nog te zien als je van wapen wisselt, wat tijd kost, maar dan nog weet je niet hoeveel kogels geladen zijn. Het kan dus wel eens voorkomen dat je op een rottig moment opeens klik hoort en je moet gaan herladen …

The Last of Us Remastered

Over klik gesproken, de Clickers zijn in deze modus ook agressiever. Zelfs op de moeilijkheidsgraad Survivor kon je er nog wel langs glippen, maar in Grounded is dat lastiger gemaakt. Als ze eenmaal klikken, dan betekent dat dat ze echt op echolocatie werken en je dus vrij snel ‘horen’. Voor alle Infected geldt: word je gepakt, dan is het afgelopen. Je kunt dus niet meer snel op vierkantje rammen om vrij te komen van bijvoorbeeld een Runner, het is gewoon ‘restart encounter’ om dat stuk level opnieuw te proberen.

Listen mode en prompts als je achter een vijand sneakt zijn weg, net als in Survivor, dus opletten en weten op welke afstand je een vijand kunt overmeesteren wordt heel erg belangrijk. Het enige probleem met deze modus die later is toegevoegd zijn bugs in de AI. Het is een keer voorgekomen dat een Clicker om me heen aan het draaien was zonder me aan te vallen. Een baksteen maakte daar korte metten mee, maar zo’n bug heb ik op Survivor nooit gezien. Ik heb een savegame op dat punt behouden om te kijken of ik het nog eens voor elkaar kreeg, maar na een uurtje dezelfde ruimte te hebben geleegd heb ik het maar opgegeven. Er komt een day-one-patch, maar het is lastig te controleren of dit eenmalig ondervonden probleem daarmee is opgelost als het probleem niet te reproduceren is. Wil je dus een echte uitdaging: kies Grounded. Maar niet klagen als je te vaak moet herstarten en weer opnieuw moet beginnen bij een checkpoint.

The Last of Us Remastered

Het antwoord op de vraag of iedereen naar de winkel moet rennen voor The Last of Us Remastered is eigenlijk simpel. Heb je de game nog nooit eerder gespeeld: deze week ga je naar de winkel om het te halen. Heb je de basisgame eerder gespeeld: verkoop die game voor zeg twee tientjes, en haal deze upgrade voor uiteindelijk veertig euro. Kost je uiteindelijk een stuk minder en je krijgt er een flinke grafische update met daarbij nog een toffe moeilijkheidsgraad en singleplayer- en twee multiplayer-DLC bij. Ben je diehard fan en heb je de game en alle uitbreidingen al gespeeld: dan ben je vast fan genoeg om The Last of Us Remastered te halen. Voordat de gamestorm in de herfst gaat beginnen, is dit een prima game om die tijd te overbruggen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Complete The Last of Us voor één prijs - Ellie blijft gebieden spoileren 9
+ Sfeer, details, alles is gebleven - Geen korting voor PS3-eigenaren