Pokémon Art Academy

Nathan (Noppie2000)

De touchscreen van Nintendo wordt regelmatig gebruikt om te tekenen op de Nintendo DS, Nintendo 3DS en Wii U. Het is dan ook niet gek dat Nintendo hun eigen teken-serie heeft ontwikkeld, Art Academy. Van Art Academy verschijnt deze week een speciale Pokémon-versie voor Nintendo 3DS. Maakt dit van iedere gamer een ware kunstenaar?

Een man met een missie
Laat me beginnen met vermelden dat ik absoluut NIET kan tekenen. Al mijn tekeningen zien eruit alsof een meisje van twee jaar dit al beter kan. Veel complexer dan een tekening met vijf streepjes wordt het bij mij dan ook niet. Aan de andere kant heb ik wel altijd gewenst dat ik mooi kon tekenen. Ik ben namelijk een groot fan van mooie prenten. De kans op Pokémon Art Academy liet ik dan ook niet aan me voorbijgaan.

In Pokémon Art Academy ben je een nieuwe leerling aan de, jawel, Pokémon Art Academy. Op deze opleiding worden nieuwe meesters opgeleid. Zij worden later verantwoordelijk voor de designs voor de nieuwe Pokemon-kaarten. Veel meer verhaal zit er niet in, al is dat voor dit type spel natuurlijk ook niet nodig. Het ultieme doel is simpelweg om te leren tekenen. Om Pokémon te leren tekenen.

Eevee pokemon art academy

Mission accomplished?!
Uiteraard doe je dit niet zomaar. Sterker nog, je begint echt bij het allerbegin: het inkleuren van een tekening. En zelfs dat hoeft niet perfect, je mag gewoon buiten de lijntjes komen. Ik moet zeggen dat het wel motiveert. Zelfs ik met mijn complete gebrek aan talent kon dit nog wel! Vervolgens wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je een tekening kan aanpakken. Outlines maken van je tekening, ruwe schetsen maken, laag voor laag tekenen en ga zo maar door.

De lessen zijn makkelijk te volgen. Op het grote(re) bovenste scherm staan de voorbeelden van je leraar, terwijl jij aan de slag gaat op de touchscreen. Stap voor stap komen zo je tekeningen tot leven en je hebt altijd vergelijkingsmateriaal bij de hand. Het spel voelt hierdoor, tezamen met de eenvoudige besturing, erg intuïtief aan en werkt erg simpel. Ik werd in ieder geval steeds weer teruggetrokken naar het spel om weer meer bij te leren en nieuwe tekeningen te maken om deze vervolgens boven een Pokémon-kaart terug te vinden.

Pikachu Piplup Pokemon art Academy

Gaandeweg krijg je steeds meer mogelijkheden tot je beschikking. Hiermee leer je nieuwe technieken en nieuwe manieren om je tekeningen nog mooier te maken. Heb je daar echter geen zin in, dan is er na het volgen van de introductielessen meteen de optie om je geest de vrije loop te laten. In deze vrije modus heb je alle tools tot je beschikking en een leeg canvas. Een Kangaskhan met een Psyduck in haar buidel? Waarom ook niet, teken het maar! Of een Voltorb die als Pokéball wordt gezien en wordt gegooid om een normale Pokéball te vangen? Ga je gang, je hebt alles wat je ervoor nodig hebt! Nou ja, alles …

Een beetje, maar niet helemaal
Helaas werd na een (flink) aantal uur spelen duidelijk dat mijn tekeningen nooit het niveau zullen halen van de voorbeelden gemaakt door de medewerkers van Nintendo. Hoewel ik mee kon komen met veel van de lessen, lukte het me niet om deze lessen toe te passen op een leeg canvas. Geen enkele keer kwam er een tekening uit zoals ik hem voor ogen had, geen enkele keer lukte het me om helemaal alleen een mooie tekening te maken.

Valt Pokémon Art Academy hiermee door de mand? Nee, zeker niet. Het spel doet namelijk alles goed. Ik heb het idee dat ik meer kennis heb van tekenen, dingen kon die ik hiervoor niet kon en bovendien heeft het me enthousiast(er) gemaakt om te blijven oefenen en te blijven proberen om een prachtige tekening neer te zetten. In mijn ogen is Pokémon Art Academy dan ook een geslaagde titel en bereikt het veel. Een vermakelijke titel waar je zelf veel van leert met een veel leuker thema dan normaal.Ben je een fan van tekenen of heb je altijd al iets mee willen krijgen van tekenen? Ga dan voor Pokémon Art Academy.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Motiveert om te tekenen - Beetje talent is toch wel nodig 8
+ Toegankelijk voor iedereen -