Worms Battlegrounds

Oscar.

Dat een release net voor de E3 je game niet onder de aandacht brengt, dat bewees de uitgever Team 17 maar weer eens met Worms Battlegrounds. Niet dat Worms veel aandacht nodig heeft, integendeel, aan het concept is sinds de eerste Worms niet zoveel veranderd met hier een daar een uitstapje. Maar om een game opnieuw uit te geven onder een andere naam, dat toont wel ballen zo groot als een holy grenade…

Om maar met de deur in huis te vallen ben ik als reviewer wel een beetje klaar met de hele Worms-franchise. Afgezien van het misbaksel wat Worms 3D betreft, is er in 20 jaar zeer weinig veranderd. De wormpjes bewegen nog precies even sloom, granaten en rockets schieten nog precies op dezelfde manier en afgezien van wat extra powerups door de decennia heen weten we nog precies hoeveel impact een vliegend schaap heeft op het speelgebied.

Fair enough, Worms probeert met elke game wel weer nieuwe spelers naar zich toe te trekken. De tutorial vermomd als single-player is, zoals in de lijn der verwachting van de vorige spellen, niet in staat om over naar huis te schrijven. Dit keer mag je samen met Lady Pink, een onderzoekster, naar schatten a la Lara Croft het opnemen tegen de boosaardige Crowley-Mesmer. Deze boze genie heeft wormen onder hypnose gezet en wil een museum vernietigen. Het is aan jou om dat te voorkomen en ironisch genoeg moet je de kwaadaardige wormen vernietigen met wapentuig. Dat je ondertussen de rest opblaast is niet zo erg, dat hoort bij Worms. De stem van Lady Pink wordt gedaan door Catherine Parkison en dat maakt het commentaar wat je krijgt tijdens het spelen nog irritanter. Mocht je daarmee klaar zijn, en dat ben je snel met 25 missies, dan staan er nog time-attack missies op je te wachten die nog irritanter zijn.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon wat potjes tegen de computer te spelen, maar langzaam realiseer je je al snel dat de AI, zoals altijd, weer gigantisch loopt te cheaten. Soms maken ze voltreffers die je wilt inlijsten en soms maken ze zulke dikke blunders dat je het gevoel hebt alsof je tegen een cavia die zijn pootjes op zijn rug heeft gebonden aan het spelen bent. Dan is het moment aangebroken om WhatsApp erbij te pakken en snel wat vrienden uit te dagen om een potje tegen hen te spelen. Uiteraard kan je online tegen vreemden spelen, maar persoonlijk vind ik dat minder leuk. Ik wil namelijk daarna nog dagen iemand eraan herinneren hoe mooi ik zijn laatste worm kapot schoot.

Daar ligt ook de kracht en bestaansrecht van Worms. De multiplayer staat na 20 jaar nog steeds als een huis en heeft ook weinig aanpassing nodig om menig gamer zijn hart wat harder te doen slaan. Het voltallige team van Team 17 is ook niet op zijn achterhoofd gevallen en weet ook wel dat het product Worms gewoon niets moet veranderen.  Battlegrounds is de eerste uit de reeks die voor de nieuwe generatie consoles is gemaakt en zal best aardig verkopen. Niet omdat de game nou zo goed is, maar omdat je met Worms Battlegrounds een beetje nostalgie in huis haalt.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Weer lekker knallen - Geen merkbare veranderingen t.o.v. andere delen 5,5
+ Nieuwe powerups... - Maar helaas niet veel