Concert: One Direction

Kim (Kimmeisje)

Een uitverkochte Amsterdam Arena vol met gillende meisjes. Het is boybandtijd. Het is niet zomaar een boyband, het is One Direction. De band die twee keer in een uitverkochte Amsterdam Arena speelt. FOK!schrijver Kim Raven en FOK!Fotograaf Vincent Riemersma waren er op dinsdag 24 juni voor jullie bij.

Uitverkocht betekent met zulke kleine en jonge dames dat het alles behalve druk oogt. Misschien ook maar beter ook, want de meisjes vallen nu al te vaak flauw. Echte fans stonden namelijk al sinds de middag in de rij voor de mooiste plekken bij een van de jongens in de buurt.

Vanavond draait het namelijk een kleine twee uur om de heren van One Direction. Veel fans zijn uitgedost in het oranje, omdat ook dit jaar dat weer door de bandleden gevraagd is. Fanacties zijn tegenwoordig heel normaal. Zo houden duizenden meisjes een thuis uitgeprint a4tje omhoog tijdens het nummer 'Strong'. Op de witte A4'tjes staat de tekst 'You make us strong'. Mooi om te zien wat voor een invloed internet heeft op boybands.

© FOK.nl / Vincent Riemersma

© FOK.nl / Vincent Riemersma

Gillen, dat doen de fans nog steeds, als hun favoriet een noot haalt, zwoel in de camera kijkt, of überhaupt in beeld komt. Er hoeft geen reden te zijn. Maar het is voor een goed doel, want alle heren roepen dat we vandaag 'the loudest crowd of the tour' zijn. Ik neem het met een korreltje zout. De rest dus niet. Die gaan alleen nog maar meer geluid produceren.

De show is niet zo heel erg bijzonder. De heren lopen veel heen en weer over de verschillende gedeelten van de podia. Kilometertjes maken lijkt het bijna. Hardlopen hoeven ze in ieder geval niet meer deze week. Maar er is geen mooie lichtshow, er zijn nauwelijks animaties op de schermen te zien. Halverwege de show, tijdens 'Little Things', komen er slierten en een beetje vuurwerk. Maar écht spectaculair wordt het niet. Zonde.

Of misschien ook niet. Het draait om de nummers van One Direction en om de adoratie van een boyband. De Amsterdam Arena staat niet bekend om zijn goede geluid, maar het was naarmate de avond vorderde toch best wel goed te noemen. De heren kunnen zingen. Het is zuiver en fijn om naar te luisteren. Zowel de solostukken als de samenzang. De samenzang komt vooral in de rustige nummers, zoals 'Little Things' en 'Moments', goed uit de verf. Er is niet zoveel negatiefs op aan te merken. Het is niet heel erg extreem goed, er zijn geen kippenvelmomenten, zelfs niet bij eerder genoemde nummers. Prima te doen dus. De bandleden zijn goed op elkaar ingespeeld, moet ook wel met zo'n grote internationale stadiontour.

Het is aan niemand af te lezen dat ze dit bijna dagelijks doen. De sfeer zit er goed in, de heren spelen met het publiek, met elkaar en met de bandleden. Het plezier straalt ervan af. De setlist is ook niet verrassend. Alle grote hits komen voorbij: 'Kiss You', 'What Makes You Beautiful' en in de toegift 'You And I' en 'Story Of My Life'. Daarnaast komen de wat meer rockachtige nummers zoals 'Rock Me' en 'C'mon C'mon' voorbij. Hierdoor is de setlist afwisselend genoeg.

De dames genieten met volle teugen, pinken zo nu en dan een traantje weg, maar schreeuwen vooral hun longen uit hun lijf. Dat is waar One Direction het voor doet. Dat lukt ze uitstekend, zonder verrassingen, zonder zelfs maar hun T-shirts uit te doen en zonder dat er dingen misgaan. Een hele degelijke, prettige, uitzinnige show.

© FOK.nl / Vincent Riemersma

© FOK.nl / Vincent Riemersma

© FOK.nl / Vincent Riemersma