Murdered: Soul Suspect

Murdered begint met, jawel, een moord. Detective Ronan O'Connor wordt door een seriemoordenaar uit het raam gegooid en vervolgens koelbloedig op straat doodgeschoten. Ronan kan het echter niet daarbij laten en komt terug als geest vol met lichtgevende kogelgaten. Zijn doel is om alsnog de identiteit van de moordenaar te achterhalen.

Murdered: Soul Suspect speelt zich af in Salem, Massachusets. Een echte stad waar lang geleden heksenjachten werden gehouden. Het is een donkere stad die nog grimmiger wordt omdat je als geest ook andere verdwaalde geesten kunt zien. Een deel van de oude middeleeuwse Salem wordt in geest-vorm (niet zichtbaar voor de levende mensen op straat) dwars door de stad geprojecteerd. Ronan ziet beelden van oude koetsen, half afgefikte gebouwen en platformen waar guillotines op staan.

Het is een interessante setting die je als semi-open wereld kunt verkennen. De moordenaar is overal actief, dus je komt op plaatsen zoals een museum, een begraafplaats en een psychiatrische instelling. Helaas komt de setting door budgetbeperkingen niet helemaal uit de verf. Salem is klein en eentonig, met alleen een paar steegjes om te verkennen. De omgevingen lijken op elkaar en ondanks de geesten op straat is er van een eng sfeertje amper sprake.

Murdered ziet er sowieso goedkoop uit. De PS4, XB1 en pc-versies zijn wellicht wat scherper, maar dit is overduidelijk een last-gen game. Personages zijn houterig en kijken dood uit hun ogen, ook als ze leven. De stemmen zijn niet veel beter, het zou me niet verbazen als ze door amateurs zijn ingesproken.

De game is speltechnisch het beste te beschrijven als een mix tussen LA Noire en Ghost Trick. Ronan gaat op de plaats delict op zoek naar aanwijzingen. Als detective bestudeer je alle interessante items in de omgeving. Als je ze allemaal hebt gevonden moet je vervolgens via een keuzemenu de aanwijzingen aan elkaar verbinden. Dit is bijna altijd heel simpel, bovendien mag je het drie keer fout hebben. Het voelt intuïtiever dan LA Noire, maar het ontbeert wel alle uitdaging.

De Ghost Trick vergelijking komt van het feit dat je als geest hier ook mensen kunt afluisteren (of hun gedachtes kunt lezen) en bepaalde objecten kunt manipuleren. Als geest kun je helaas niet alles, dingen oppakken bijvoorbeeld. Daarom wordt je door Joy geholpen, een punk-tiener die dankzij haar medium-krachten geesten kan zien. Je kunt haar helpen door bijvoorbeeld een tv aan te zetten om vijanden af te leiden.

In deze game haal je nooit de trekker van een geweer over. Op zich iets dat heel verfrissend is. In plaats daarvan kun je als geest katten in bezit nemen. Als kat kun je een beetje platformen en miauwen. Verder zijn er gevechten met kwaadaardige rode geesten. De bedoeling is dat je ze van achter besluipt om ze vervolgens via een quick time event af te maken. Dit is hersenloos werk aangezien ze steevast dezelfde zeer beperkte looproutes hanteren.

Dit is een detective-spel, dus het mysterie die er aan ten grondslag ligt is allesbepalend. Tegen het eind zit er nog een leuke twist, maar de seriemoordenaar en zijn geheim weten nooit echt te boeien. Daarvoor heeft Souls Suspect simpelweg niet genoeg diepgang voor. Hoofdpersonages Ronan en Joy en hun interacties zijn niet slecht geschreven, maar ook verre van memorabel.

Dit spel straalt dus overal middelmatigheid uit. Graphics, verhaal, personages, gameplay: niets springt er echt uit. En toch heeft het een bepaalde B-film charme. Als moderne Casper door muren en objecten heenlopen blijft de hele game lekker aanvoelen. En hoewel de game simpel en passief is weet het toch te boeien. Dit is er zo eentje die je over een jaartje zeker uit de budgetbak moet vissen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Geest-krachten - Povere productiewaardes 5,5
+ B-film charme - Te weinig diepgang