Soul Sacrifice Delta

Nathan (Noppie2000)

Om de zwak verkopende PlayStation Vita een boost te geven, besloot Sony te kijken naar hun voorgaande handheld, PlayStation Portable. Monster Hunter was de reddende engel voor de PSP en Sony hoopte dit duidelijk ook te bereiken met Vita door een Monster Hunter-kloon te maken, Soul Sacrifice. Hier is nu de complete editie van verschenen: Soul Sacrifice Delta. Is Delta de moeite waard om Soul Sacrifice wederom op te pakken?

Soul Sacrifice_delta-header (Foto: Sony)

Van slaaf tot tovenaar
Het verhaal van Soul Sacrifice: Delta staat in het teken van een gevangen slaaf. Deze zal binnenkort worden opgeofferd. Echter, voor het zover komt, vind je een boek in je cel. In dit boek zijn alle herinneringen van een tovenaar opgenomen. Deze herinneringen kun je herleven, waardoor het personage de vaardigheden van de tovenaar overneemt. Als heel het boek wordt doorgewerkt, zou je genoeg kracht moeten hebben om de kwaadaardige geest voor eens en altijd uit te schakelen.

De manier van story telling, door middel van het boek, past erg goed bij de game. In het verhaal zijn namelijk, soms erg ontrustende, aangepaste versies van bekende sprookjes verwerkt. Denk aan de drie kleine biggetjes, nu een enorm driehoofdig monster. Ook Roodkapje, Sneeuwwitje, Hans en Grietje en meer hebben een duistere versie gekregen. Door deze sprookjes middels een (overigens levend) boek over te brengen, wekt het idee op dat er inderdaad sprookjes worden verteld. De toegevoegde afbeeldingen dragen hier ook zeker weten aan bij.

Soul Sacrifice Delta 1

Haast een nieuwe game
Soul Sacrifice Delta is, zoals gezegd, de complete editie van Soul Sacrifice en dat is te merken. Goed om hierbij te vermelden is dat de save-file van Soul Sacrifice gebruikt kan worden in Soul Sacrifice Delta. Toevoegingen in Soul Sacrifice Delta zijn grafische updates, nieuwe content en het rechttrekken van de wapen-balans. Het spel ziet er goed uit, vooral in beweging, en werkt positief voor de sfeer van de titel. Een hogere resolutie en nieuwe weereffecten tezamen met een stabiele frame rate maken de game een plezier om te spelen. Daarnaast is er gewerkt aan de wapenbalans. In Soul Sacrifice waren de langeafstandswapens, zacht uitgedrukt, veel te sterk. Vanaf een afstand konden spelers simpel spreuken casten om vervolgens een paar rake klappen van dichtbij uit te delen wanneer de tegenstander even gestund was. In Soul Sacrifice Delta is dat niet meer mogelijk. De langeafstandsspreuken hebben een langere casttijd, waardoor vijanden vaak alweer weg zijn gerend. Ook kunnen ze zwakker zijn en zijn elemental effects niet meer een zekerheid. Daarentegen zijn mid en close range wapens verbeterd, om spelers aan te moedigen deze meer te gebruiken.

De grootste toevoeging is wellicht de toevoeging van een nieuwe fractie. In Soul Sacrifice waren dit er twee. De eerste is een fractie gericht op het redden van zielen. De tweede is gericht op het opofferen van zielen. De nieuwe fractie ‘Grim’ is er juist op gericht de balans te bewaren en biedt de keuze om zielen niet te redden en niet op te offeren (Fate). Dit brengt een nieuwe dimensie in het spel, aangezien keuzes die je maakt op het veld een directe invloed hebben op de fractie waarbij je bent aangesloten. Dit heeft weer invloed op de rewards die je krijgt door het behalen van missies.

Three little pigs

Zelfde fout als voorheen
Soul Sacrifice Delta voegt veel toe aan de formule en doet dit ook goed. Uitdagend, leuk om te spelen en erg interessante lore. Het is dan ook jammer om te zien dat er niet is besloten om de game toegankelijker te maken voor het grote publiek. De leercurve is, op zijn‘Monster Hunters’, heel erg hoog. Geen makkelijk begin, geen tutorial (op wat korte uitleg na) en vooral veel onduidelijkheid voor de speler. Na een kleine tien tot vijftien uur spelen was ik nog steeds nieuwe opties, nieuwe krachten en dergelijke aan het ontdekken. Op zich is dit positief, maar tezamen met het feit dat de game gewoon echt moeilijk is en monsters je maar al te graag het leven zuur maken, is het wellicht een beetje te veel van het goede. Het genre dat door Monster Hunter op de kaart is gezet, is namelijk een erg mooi genre met geweldige titels. Het is alleen jammer dat het door onduidelijkheid en daardoor onnodige moeilijkheid niet aanslaat bij het grote publiek.

Gewoon spelen
De hoge moeilijkheid en onduidelijkheid is jammer. Die zullen veel potentiele spelers afschrikken en bovendien ook spelers die zich er wel aan wagen afstoten. Voor de mensen die wel weten door te zetten en Soul Sacrifice Delta een eerlijke kans willen geven, blijft er een erg prettige game over. Een game met heel veel content, prettige graphics en een interessant en leuk verteld verhaal. Elke gamer met een PlayStation Vita kan tevreden zijn met deze titel in de line-up.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Heel veel nieuwe content - (Te) hoge leercurve 8
+ Leuke verhaallijn -