Astebreed

Astebreed is een hectische bullet hell shoot-'em-up, gemaakt door de Japanse indie-developer Edelweiss. Met deze game wil de ontwikkelaar nieuwkomers aantrekken naar het genre door een wat toegankelijkere game te maken. Is Astebreed een mooie bijdrage aan het shmup-genre?

Astebreed

Astebreed draait om een oorlog tussen de mensheid en de Filune-aliens. De Filune willen de mensheid uitroeien om er zeker van te zijn dat ze zelf voor altijd zullen overleven. Het lot van de mensheid ligt, hoe kan het ook anders, in de handen van een tienerjongen genaamd Roy. Roy krijgt de eer om de Crossbreed-mecha te besturen. Hierbij wordt hij geholpen door Fiona, een meisje dat verschrikkelijke experimenten heeft ondergaan maar wist te ontsnappen aan de Filune. Door de experimenten beschikt zij over superkrachten die de realiteit kunnen veranderen.

Astebreed

Het verhaal is wat cliché maar vooruit, bij een shmup draait het vooral om de gameplay. Het verhaal wordt verteld door middel van dialogen tijdens het spelen. Astebreed beschikt alleen over de originele Japanse stemmen met Engelse ondertiteling. Tijdens het spelen heb je amper tijd om naar de ondertiteling te kijken waardoor je waarschijnlijk grote delen van het verhaal mist. Tenzij je vloeiend Japans spreekt, natuurlijk. Daarnaast zijn er zo nu en dan cutscenes waarin je meer te weten komt over de personages. En soms is het verhaal gewoon vaag.

Voor iedereen die snel verder wil gaan met het knallen: je kunt een groot deel van de cutscenes overslaan. Overigens bevat de tekst in de game niet zo veel 'Engrish' als je zou verwachten van de trailer.

Astebreed

De gameplay

Astebreed begint met een prologue waarin je leert hoe je jouw mecha moet besturen. Op het scherm verschijnen instructies en kom je te weten hoe je bepaalde aanvallen moet uitvoeren. Dit is handig voor gamers die nog niet eerder een shmup hebben geprobeerd; veel shmups zijn namelijk erg gericht op hardcore fans. Ook zit er een uitgebreide tutorial in waar je in alle rust alle aanvallen en vaardigheden kunt oefenen.

Het spel is, zoals eerder gezegd, een bullet hell. Dit betekent heel veel kogeltjes, lasers, raketten en bommen die om je heen vliegen. In vergelijking met de beroemde bullet hells, waar je hele scherm vol zit met felgekleurde explosieven, valt Astebreed nog mee. Hierdoor is het toegankelijker, maar er is alsnog een grote kans dat je een aantal keren opnieuw moet beginnen. Er wordt gebruik gemaakt van checkpoints dus je hoeft niet helemaal opnieuw te beginnen, maar ik raakte tijdens het spelen wel punten kwijt van eerdere delen in een level.

Wanneer je het vechtsysteem eenmaal onder de knie hebt zijn normal en hard wel iets aan de makkelijke kant, met uitzondering van twee bazen. De bazen zijn ook niet drastisch anders bij de verschillende moeilijkheidsgraden; ze krijgen er misschien een of twee aanvallen bij. De eindbaas zorgt voor de meeste uitdaging in het spel.

Astebreed

De besturing is echt top en erg vloeiend, zolang je een controller gebruikt. Je kunt de keybinds voor het toetsenbord niet uitgebreid aanpassen en het speelt wat onhandig. Ik gebruikte zelf een Xbox 360-controller met draad. Met de pijlen of de analog-sticks vlieg je in het rond. Je vliegt niet zo snel, maar hierdoor kun je wel preciezer kogeltjes ontwijken. Met behulp van dash kun je van de ene naar de andere kant van het scherm vliegen en zo kogels of lasers ontwijken of ontsnappende vijanden tegenhouden.

Je beschikt over meerdere wapens: kanonnen om van veraf de vijanden te belagen, en een zwaard om van dichtbij veel schade aan te richten. De focus en scatter shot vuren kogels af. Je kunt de knoppen ook ingedrukt houden waardoor er een cirkel verschijnt. Alle vijanden binnen deze cirkel worden dan het doelwit van een speciale Lucis-aanval. Het zwaard richt veel meer schade aan, maar het is ook gevaarlijker omdat het moeilijker wordt om aanvallen te ontwijken. Astebreed doet mij overigens een beetje denken aan Zone of the Enders.

Astebreed

Tijdens een level wisselt de game steeds af tussen een twee- of driedimensionaal, horizontaal of verticaal stuk. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het is erg goed toegepast. Het is duidelijk wanneer je je moet aanpassen en vaak zijn er tijdens deze wisselingen weinig of geen vijanden die jou belagen.

Astebreed heeft zes levels. Als je in één keer doorspeelt ben je in een uurtje klaar. Sla je alle cutscenes over? Dan ben je in dertig minuten klaar. Dit is wel erg kort. Er zijn een aantal Steam-achievements waarvoor je de game zeker een aantal keren moet spelen om ze te behalen, wat de speelduur uitrekt. Door de geringe toename in moeilijkheid in easy, normal en hard is het helaas mogelijk dat je niet veel zin meer hebt om het spel na het uitspelen nog eens op te starten.

Vloeiende, scherpe graphics

De graphics dragen zeker bij aan de soepele beleving. Met mooie textures, briljante effecten en vloeiende animaties kijk je je ogen uit. Astebreed draait daarbovenop probleemloos op 1080p met 60 frames per seconde. De mecha's en vijanden hebben mooie ontwerpen en lijken regelrecht uit Gundam Wing of Evangelion te komen. Een nadeeltje is dat het met alle effecten wel wat onoverzichtelijk kan worden. Jouw levensbalk, of jouw hele mecha, zijn erg lastig te zien wanneer het wat drukker wordt.

De cutscenes hebben een wat generiek animé-stijltje. Ze bestaan uit een aantal niet-bewegende afbeeldingen, maar van een erg kleine indie-studio is het te verwachten dat ze geen uitgebreide cutscene-animatie toevoegen. De personages zijn ook allemaal wat standaard.

Astebreed

Actievolle muziek en huilende tienermeisjes

De muziek is dance-techno-achtig en past goed bij de futuristische game. Bij de bossfights krijg je de wat panischere (en tegelijkertijd epischere) muziek, maar er zijn ook een aantal rustigere trance nummers zodat het hart tot rust kan komen. Het is lastig om de muziek tijdens het spelen te horen omdat het weggevaagd wordt door de duizenden exploderende aliens en kogels.

Tijdens het gamen hoor je allerlei Japanse dialogen voorbij komen. Sommige stemmen zijn echt ergerlijk, namelijk die van de stereotype onschuldige en jankende tienermeisjes. Mijn ijskoude hart kan niet zo goed tegen gekrijs en gekreun terwijl ik hordes aliens aan het afslachten ben. Gelukkig houden ze na een aantal levels hun mond.

Astebreed is een leuke shmup-game, vooral als je nog niet eerder een shmup hebt gespeeld. Het is veel toegankelijker dan vergelijkbare games. Helaas is het misschien wat té toegankelijk geworden; de verschillende moeilijkheidsgraden verschillen niet zo sterk van elkaar en voelen wat makkelijk aan. De gameplay is top met snelle actie, wisselingen tussen 2D en 3D, vloeiende graphics en spannende, toepasselijke muziek. Soms wordt de game iets te onoverzichtelijk, maar dit is vaak alleen maar voor korte momenten.

Het grootste minpunt is de erg korte speelduur: de game kost 19,99 euro op Steam en daarvoor krijg je dertig minuten tot een uur speelplezier als je één moeilijkheidsgraad doorloopt. Als je ervan houdt om alle achievements te behalen of de hoogste score te bereiken zul je er wat langer van kunnen genieten. Zijn shmups jouw grote liefde? Of wil je je eerste stap binnen het genre zetten? Dan is Astebreed zeker een aanrader, maar wel voor een wat lagere prijs.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Toffe gameplay - Verhaal is moeilijk te volgen 7
+ Vloeiende graphics, dragen bij aan gameplay - Korte speelduur voor relatief hoge prijs