Boek: A Million Ways to Die in the West - Seth MacFarlane

Pieter (PIETR)

A Millions Ways To Die In The West prijsvraag header

Seth MacFarlane kennen we onder andere als de bedenker van de animatieseries Family Guy en American Dad. Dat hij naast series maken ook kan schrijven, bewijst hij met zijn komische debuut A Million Ways to Die in the West. In deze luchtige feelgoodroman volgen we Albert Stark, een sukkelige schaapherder die het helemaal gehad heeft met het zware leven in het Wilde Westen.

Want het leven aan de Amerikaanse frontier is zwaar. Alles kan hier je einde betekenen: een vuurgevecht, een knokpartij in de bar, giftige slangen, een enorm ijsblok, een bezoekje aan de kermis ... Er zijn een miljoen manieren om te sterven in het Wilde Westen en Albert is van plan ze allemaal te vermijden. Sommige noemen hem daarom een lafaard, Albert noemt het gezond verstand. Maar wanneer zijn vriendin hem dumpt voor de meest onuitstaanbare man in de wijde omgeving, besluit Albert terug te vechten. Hij kan echter niet schieten, niet paardrijden en geen klappen uitdelen. Gelukkig ontmoet hij een beeldschone cowgirl die stoer genoeg is voor twee. Helaas is zij getrouwd met de grootste, gemeenste en meest jaloerse outlaw in Amerika ...

Door de vlotte schrijfwijze, de vele gebeurtenissen en de hilarische personages lees je dit boekje (190 bladzijdes) binnen twee dagen uit. Over de personages: zo heb je Matthew Harper, een dokter die bij een klein schrammetje aan de enkel direct over wil gaan tot amputatie van het been omdat de patient anders weleens 'teenvoet' zou kunnen oplopen. Of Ruth, een prostituee met minstens 10 klanten per dag. Maar als haar vriend Edward voorzichtig over seks begint, moet ze blozen omdat ze seks een vrome aangelegenheid vindt waar ze als gelovige tot na het huwelijk mee wil wachten.

Ook voor wie zijn woordenschat iets wil verbreden, is dit een prima boek. MacFarlane heeft de neiging om nogal wat onalledaagse woorden te gebruiken. Van 'getantaliseerd', 'prelude', 'chromatisch' en 'oxymoron' had ik in ieder geval nog nooit gehoord. Dit kan natuurlijk ook liggen aan mijn (beperkte) woordenschat.

Het einde van het boek laat zich al een beetje raden. Maar dat doet niks af aan het verhaal. Een fijn tussendoortje.

Voor wie niet van lezen houdt, maar wel graag naar de verfilming gaat: deze draait vanaf 29 mei in de bioscopen. FOK!kers hebben zelfs de mogelijkheid om de film al een dag eerder te zien. Maar wees er snel bij, want er zijn nog maar enkele plaatsen te reserveren.