CD: Horseback - Piedmont Apocrypha

dekatophetspek

Horseback is een eenmansproject van de uit Chapel Hill, North Carolina afkomstige Jenks Miller, een muzikant die vanaf 2007 met enige regelmaat leuke muziek heeft uitgebracht. Miller is een liefhebber van experimentele psychedelische muziek en doommetal en dat is dan ook goed terug te horen in zijn eigen composities. Zo'n twee jaar na het indrukwekkende album Half Blood is nu het vierde album van Horseback verschenen. Piedmont Apocrypha is wederom een pareltje van zeldzame klasse.

Horseback - Piedmont Apocrypha

Zoals we van Jenks Miller gewend zijn heeft hij op dit album drie van de vijf tracks geheel in zijn eentje opgenomen. Zo opent het album meteen sterk met het nummer 'Passing Through', dat klinkt alsof er een complete band in de studio staat te jammen. Op een of andere manier doet het wel wat denken aan het geluid van het vroegere werk van Velvet Underground. Het nummer gaat naadloos over in het trippy titelnummer van deze plaat.

'Piedmont Apocrypha' is een nummer dat lekker langzaam op gang komt maar dat dan ook uitbarst in een dik 10 minuten durende orgie van hallucinerende klanken. Zwaar experimentele kost die zelfs wel wat doet denken aan het werk van John Cage. Het is daarna dan ook even fijn tot rust komen bij het zweverige 'Milk and Honey', waarop Miller bijgestaan wordt door hoornblazer Troy Schafer.

Na het korte 'Consecration Blues' is het dan alweer tijd voor het laatste nummer van dit album, maar dat is dan ook meteen een klapper. Bij het 17 minuten durende 'Chanting Out The Low Shadow' speelt Miller met bassist Nick Petersen, drummer John Crouch en gitarist Rich James, muzikanten die we ook al op eerdere platen van Horseback tegenkwamen. Het nummer opent als een ouderwets stuk doommetal met bijbehorende door merg en been gaande zang, maar gaat dan over in een trippy stuk psychedelische rock. Mede door het fijne orgeltje doet het nummer wel wat denken aan zowel The Doors als wederom Velvet Underground.

Passing Through

Voor meer informatie over deze op Three Lobed Recordings verschenen elpee, van Nederlands fabrikaat, kun je het beste even op hun Bandcamp-pagina kijken. Dan kun je ook meteen dit album beluisteren. In de underground is Horseback al jaren geen onbekende meer. Het wordt hoog tijd dat de rest van de muziekliefhebbers ook eens kennis maken met deze getalenteerde muzikant uit Chapel Hill. Horseback zit ook op Facebook.