Mario Golf: World Tour

Stefan Walthie (StefanW)

Nintendo-held Mario, harde stokken met grote knoppen en kleine ballen. Nee, Mario gaat niet een carrière als pornoster najagen. Hij heeft simpelweg zijn golfclubs weer opgepoetst. Tien jaar na de laatste Mario Golf-game komt ontwikkelaar Camelot met Mario Golf: World Tour. Balletje slaan?

Wat direct opvalt is dat Camelot, net als altijd, goed haar best heeft gedaan bij het creëren van een onwijs lage drempel voor nieuwkomers, zonder dat het voor de doorgewinterde Mario Golf-speler de uitdaging wegneemt. In Mario Golf: World Tour kun je er voor kiezen om alles automatisch te laten doen. Als je daarvoor kiest, dan is het voornamelijk een kwestie van een beetje bijsturen en met de juiste timing op de A-knop van je 3DS drukken. Ben je al een Mario Golf-pro, dan is er uiteraard ook de mogelijkheid om alles zelf te doen, wat zo ver gaat als op welk punt in je slag je contact wilt maken, of je de bal een effect mee geeft, waar je de bal precies wilt raken en ga zo maar door. Nieuwkomers zullen vast en zeker de automatische modus flink gaan misbruiken, maar al snel zul je merken dat het toch allemaal een beetje simpel aanvoelt. Je zult al gauw een keuze gaan maken om de game weg te leggen of de instellingen steeds meer richting volledig handmatig gaan zetten.

Bij de automatische modus is het niet meer dan je slagkracht bepalen door op het juiste moment op de a-knop te drukken, terwijl je bij de handmatige modus na het bepalen van je slagkracht ook de impact van de slag nog moet instellen en eventueel de bal nog een effect mee kan geven door een bepaalde knoppencombinatie te gebruiken, of simpelweg het effect te selecteren op het scherm. Dit klinkt allemaal logisch en simpel, maar door een beperkt tijdsbestek waarin je dit allemaal moet doen wordt het allemaal toch lastiger dan je zou denken. Je zult de nodige Mario Golf-ervaring moeten hebben om volledig handmatig te kunnen spelen.

In het hoofdmenu heb je keuze uit vier dingen. Eigenlijk zijn dit er maar twee, de Mario Golf-modus (even snel een potje golf) en de Castle Club (een heus avontuur waarin zelfs wat RPG-elementen zijn verwerkt). De andere twee onderdelen zijn de settings, waarbij je dingen kunt aanpassen zoals eenheden voor de afstand (meters of yards) en de windsnelheid (m/s of mph), en Toad’s Booth, waar je de tutorials en uitleg van alle golftermen die je tegenkomt kan vinden.

Het spelen vindt dus plaats in de Mario Golf-modus en de Castle Club. De eerste modus is ingedeeld in drie verschillende categorieën: singleplayer, VS en tournaments. In tournaments kun je deelnemen aan online golftoernooien en in de VS-modus kun je het lokaal of online opnemen tegen vrienden, vijanden of wie dan ook ter wereld. Helaas werkten de online functies nog niet naar behoren toen ik de game speelde, dus hier valt nog vrij weinig op te zeggen. De singleplayer bestaat uit vijf modi: Stroke Play (voltooi de holes in zo min mogelijk slagen), Match Play (neem het op tegen een AI-speler), Speed Golf (voltooi een volledige ‘course’ zo snel mogelijk), Point Play (krijg punten aan de hand van je stroke count per hole) en Challenges, waarin je Star Coins kunt verdienen. Dit zijn met name allemaal potjes voor snel tussendoor. Wie wat meer uitdaging en verhaal wil moet naar de Castle Club.

In de Castle Club speel je niet met, maar tegen de inwoners van het Mushroom Kingdom en wel als jezelf. Je eigen Mii heeft zich aangesloten bij de Castle Club-golfclub en is erop gebrand om alle kampioenschappen te winnen en de prijs voor de neus van Bowser, Donkey Kong en Dry Bones weg te kapen. De club zelf is behoorlijk groot en je kunt hierin vrij rondlopen en met de aanwezige gasten praten. De aanwezige kampioenschappen zul je één voor één vrij moeten spelen en voordat je daadwerkelijk aan je eerste kampioenschap begint heb je dezelfde course al meerdere keren gezien en gespeeld. Voordat je namelijk mee mag doen met een kampioenschap zul je eerst een handicap moeten verkrijgen via een Handicap Tournament en de nodige oefening en baankennis zijn geen overbodige luxe. Tel daarbij op dat je pas met het volgende kampioenschap mee mag doen als je ook echt eerste wordt, en voor je het weet heb je al zeven tot tien keer dezelfde baan gelopen; ik wel tenminste.

Op zich is dit ook wel realistisch golfen, maar de kans bestaat dat de wat mindere hardcore-gamers het al snel zat zijn en de Castle Club links laten liggen. Je zult echt wel een bepaalde drive moeten hebben of een doorgewinterde golfer moeten zijn om te blijven spelen.

Mario Golf: World Tour kent een behoorlijke leercurve, en als je denkt dat je met een minuutje of tien het golfen al meester bent in deze 3DS-titel, dan heb je het goed mis. De drempel om in te stappen is weliswaar behoorlijk laag, maar je zult flink wat oefening, geduld en tijd moeten investeren om verder te komen. Hiermee is Mario Golf: World Tournament weliswaar een prima golfgame, maar zal het zich moeten scharen in de nichehoek met een beperkte schare aan spelers. Heb je de vorige Mario Golf-games kapotgespeeld, dan wil je deze absoluut hebben. Heb je minder met golf en bezit je geen groot geduld, dan is dit waarschijnlijk niet jouw spel.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Eindelijk weer een nieuwe Mario Golf - Grote leercurve 7
+ Vele uren speelplezier - Geduld is een must