CD: The Kik - Twee

dekatophetspek

Zo'n kleine twee jaar na het verrassende debuutalbum Springlevend ligt er vanaf vandaag een nieuw album van The Kik bij de betere platenwinkels. Waar we op Springlevend, in de beste traditie van de nederbeat, vooral Nederlandstalige bewerkingen van bekende liedjes uit de zestiger jaren voorbij hoorden komen, horen we op het nieuwe album Twee een geheel nieuwe kant van de band.

The Kik - Twee

Voor de opnames van Twee dook The Kik samen met producer Frans Hagenaars de Studio Sound Enterprise in Amsterdam in, om daar 17 nieuwe nummers op te nemen. Waar we op de eerste plaat nog een vrolijk beatbandje hoorden, klinkt het op dit nieuwe album allemaal een stuk serieuzer. Zo horen we op dit album in diverse nummers ('Zwanenzang' en 'Cupido') zelfs blazers voorbijkomen en opent 'Spiegel Spiegel' zelfs met een oer-Hollands draaiorgel. Maar ook de swingende klanken uit de veertiger jaren ('Schilderstraat') en een klavecimbel ('Lot Uit de Loterij') ontbreken niet op dit razend veelzijdige album.

Op de een of andere manier doen de liedjes op dit album regelmatig aan het late zestiger jaren materiaal van Boudewijn de Groot denken. Gelukkig speelt beatmuziek nog wel de hoofdrol in catchy liedjes zoals 'Ruimtetuin', 'Electriciteit', 'Ik Doe Wat Ik Wil' en 'Stil op het Station'. Favoriete nummers zijn echter het powerpop punkliedje 'Schuld' en het psychedelische en trippy 'Erik', waarin we weer duidelijk de voorliefde van de mannen voor The Beatles terug kunnen horen.

De bonustrack op de cd

Voor veel bands is het tweede album een drempel in hun muzikale loopbaan. The Kik laat echter op hun tweede album duidelijk horen dat ze tot veel meer in staat zijn dan alleen dat jengelende 'Simone'. Een fijne en veelzijdige plaat die vooral bij liefhebbers van nederbeat in de smaak zal vallen.