CD: Cage the Gods - Badlands

Joost Melis (Pink_Floyd)

Minder dan twee jaar geleden legden de Ierse zanger Peter Comerford en de Schotse gitarist Jam de basis voor de rockgroep Cage the Gods. Mitch Witham werd even later als bassist binnengehaald, maar een vliegende start werd even tegengehouden door een vermiste drummer. Drummer NJ ging er na een echt rock 'n roll-weekje vandoor met een glamourmodel. Ze zeiden "I do" tegen elkaar en Elvis in Las Vegas en NJ liet daarna niets meer van zich horen. Gelukkig werd er in Colin Jones redelijk snel een waardige vervanger gevonden.

De band toerde onlangs met The Answer, The Treatment en Filter, bracht in de winter van 2013 hun eerste EP "Favourite Sin" uit en komt nu met studioalbum 'Badlands' op de proppen. Cage the Gods werd gelanceerd als een van de Hottest New Bands in 2014 door Classic Rock. Het zal je dan ook niet verbazen dat het heerschap teruggrijpt naar geluiden van rockhelden van weleer. De plaat wordt gedomineerd door snerpende gitaren, beukende percussie en groovy baslijnen. De sleazy vocalen van Comerford vullen het geheel in stijl aan. Deze muzikale mix resulteert in klanken waarvoor Thin Lizzy, Bon Jovi, The Black Crowes, Lynyrd Skynyrd, Velvet Revolver of de vroege Foo Fighters de blauwdruk vormden.

De muzikale inhoud ligt dichterbij de dampende Southern rock uit de Verenigde Staten dan de hedendaagse Engelse rock. Het viertal weet verdomd goed in welke hoek ze zitten en hoe ze willen klinken. Door hun bandnaam wordt er nogal eens gedacht dat ze een metalband zijn, maar volgens het kwartet zelf spelen commercieel ingestoken hardrock. Daar is geen woord aan gelogen en het resultaat mag er zijn. De tracks zijn aanstekelijk, bevatten melodieuze riffs, gierende gitaarsolo's worden absoluut niet gemeden en je krijgt de neiging om soms eens lekker mee te schreeuwen. Zelfs de standaard ballad staat op de plaat, in de vorm van 'What's Left of Me'. Het is allemaal wel al eens gedaan, maar het is simpelweg een fijne portie energieke rockmuziek waarin je vingers automatisch "the sign of the horns" aannemen. Puike rockplaat!