Pure Chess

Nathan (Noppie2000)

Er vallen twee conclusies te trekken uit mijn ervaringen met Pure Chess. De eerste is dat ik waardeloos ben ik schaken. De tweede is dat dit helemaal niet erg is, Pure Chess doet daar namelijk niet moeilijk om.

Pure Chess Header

Schaak is nog nooit zo mooi geweest
Voor wie gekke dingen verwacht bij Pure Chess komt bedrogen uit. Het is een schaakspel, niet meer en niet minder. Uiteraard zijn er genoeg opties om het spel uit te breiden. Denk hierbij aan honderd vraagstukken, waarin je de tegenstander binnen een aantal zetten schaakmat moet zetten. Of de online multiplayer, maar daarover straks meer.

Pure Chess is een mooi spel en weet mooie settings (bijvoorbeeld in een museum of bibliotheek) neer te zetten. Al gauw werd ik betoverd door de prachtige muziek uit vier verschillende genres (klassiek, jass, chill en natuur) en de mooie omgevingen. Hoewel het een simpel schaakspel is, weten de makers mooie settings neer te zetten waardoor je helemaal opgaat in het spel. Het was dan ook geen uitzondering dat er, zonder dat ik het in de gaten had, ineens een paar uur voorbij waren gevlogen tijdens het spelen. Wellicht komt dit ook wel door het verslavende aspect van schaken, maar de presentatie helpt hier zeker aan mee.

Pure ChessU

Wel altijd erg moeilijk geweest
Er is de optie om een korte tutorial te volgen, waarin de basics van schaak worden uitgelegd. Hoe verplaats je een schaakstuk, welke verschillende soorten schaakstukken zijn er enzovoorts. Ook worden er wat speciale regels uitgelegd en een paar tactieken voor beginners. Een soort korte stoomcursus, waarna je meteen aan de slag kan. Je hebt de keuze om singleplayer of multiplayer te spelen. In singleplayer zijn er tien verschillende moeilijkheidsgraden voor de computer. Dit gaat van absolute beginner naar grand master. Tijdens mijn vele uren spelen kwam ik niet hoger dan niveau vier. Of dit komt omdat de computer erg goed is of ik erg slecht, laat ik in het midden (Hint: het is een beetje van allebei).

De multiplayer is een apart aspect van de game. Het is voor het eerst dat er op een Nintendo-console cross-platform multiplayer aanwezig is. Dat wil zeggen, heb je de Nintendo 3DS-versie van Pure Chess is het bijvoorbeeld mogelijk om tegenstanders te treffen die spelen op bijvoorbeeld Wii U of mobiel. Een fris nieuw initiatief wat ik zeker van harte welkom heet en graag in de toekomst in meerdere titels zie, of de game nu AAA of indie is. De uitwerking kan alleen wel beter.

PureChessU2

Cross-platform multiplayer: een must met gebreken
De opzet van de multiplayer ben ik namelijk geen groot fan van. Het werkt als volgt: je zoekt een tegenstander (via je friends list, naam of willekeurig) en begint een potje schaak. Je kan in totaal zes verschillende potjes schaak tegelijkertijd open hebben staan. Het probleem begint tijdens het schaken zelf. Dit loopt namelijk asynchroon. Dit betekent dat als je een zet doet, je vervolgens uit het potje gehaald wordt en moet wachten tot je tegenstander een zet heeft gedaan. Je speelt dus niet live achter elkaar een heel potje uit. Dit betekent dat potjes uren tot soms wel dagen duren (afhankelijk of je tegenstander blijft spelen), wat ik te lang vind. Ook krijg je te maken met onnodig veel laadtijd: potje laden, zet zetten (laden), uit het potje gehaald worden (laden).

Daarentegen werkt het wel. Uiteindelijk speel je gewoon het potje schaak uit en begin je opnieuw. Het duurt wat lang en is soms omslachtig, maar het feit blijft wel dat je en online kan spelen en dat er cross-platform aanwezig is. Nogmaals een ontwikkeling die ik alleen maar kan aanmoedigen. Heb je dus geen tijd om een uur achter elkaar te schaken, zal je dus weinig merken van dit probleem.

Pure Chess doet wat het moet doen: mensen laten schaken. De schaakervaring is erg aangenaam door de muziek en mooie settings. Schaken is uitdagend en de puzzels en multiplayer brengen nog meer replay value naar het spel. Het enige probleem is dat de multiplayer niet helemaal soepel loopt en beter had gekund. De singleplayer-ervaring is in ieder geval een stuk prettiger dan de multiplayer-ervaring. Ben je een fan van schaak of heb je het altijd al willen leren, ga je met Pure Chess in ieder geval niet de mist in.

Gespeeld op Wii U en 3DS. Ook beschikbaar voor Android, iOS, PlayStation 3 en PlayStation Vita.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.