Yaiba: Ninja Gaiden Z

wc-eend

Yaiba: Ninja Gaiden Z is een luchtig en kleurig nieuw deel in de Ninja Gaiden-serie dat zichzelf niet helemaal serieus lijkt te nemen. Helaas lukt het mij ook niet de game serieus te nemen.

Header

Yaiba: Ninja Gaiden Z draait allemaal om de ninja Yaiba. Hij verliest een gevecht met Ryu en verliest zijn bewustzijn. Als hij ontwaakt dan blijkt een oog en zijn arm vervangen te zijn met implantaten en blijkt hij in Rusland te zitten. Daarnaast lijkt de wereld te vergaan en maakt een zombiehorde het ontwaken van Yaiba niet echt makkelijk.

Wat hierboven staat is summier het intro van het spel. Het hoe, wat en waarom wordt nauwelijks uitgelegd en als je speelt worden enkele vragen wel beantwoord of uitgelicht maar verwacht geen diepgang. Dat er geen diepgang in het verhaal zit is helaas de trend binnen het gehele spel.

Yaiba heeft drie soorten aanvallen en deze drie kun je natuurlijk in verschillende manieren combineren zoals je gewend bent. Maar hier houdt het eigenlijk ook wel op. Waar je in vorige delen nog wapens kon wisselen met verschillende eigenschappen om op jouw vechtstijl aan te passen is dat nu niet mogelijk. Je hebt wel de mogelijkheid om als je genoeg punten bij elkaar spaart om een level omhoog te gaan een 'perk' te krijgen en hiermee wordt je wel iets beter maar het wordt er nooit echt interessanter op. Wat je dus in het begin van het spel doet, doe je tegen het einde nog steeds en dat is erg jammer.

Naast diepgang in de gevechten zul je ook snel merken dat de game niet echt gebalanceerd is. Waar de zombiehorde met je ogen dicht door heen te hakken is en geen uitdaging biedt. Zijn de sub-bazen en bazen weer belachelijk sterk die je nauwelijks schade doet met al je aanvallen die je hebt. Je zit vast aan wat je hebt en dat is niet echt voldoende. Voorheen had je vaardigheden nodig, juiste wapens en moest je tactisch nadenken. Nu ben je aan het button bashen en hopen dat je de aanval van de vijand kunt ontwijken. Want sommige sub-bazen slaan je dood met twee slagen, tegenover de honderd die jij moet doen.

Waar Yaiba wel lichtelijk in slaagt is de luchtigheid en de kleurrijke omgevingen. Alhoewel er nauwelijks interactie is met de omgeving zien ze er wel goed uit. Daarnaast druipt het er vanaf het begin al vanaf dat je geen serieus verhaal hoeft te verwachten en zeker niet met Yaiba die de ene flauwe opmerking na de andere flauwe opmerking maakt die je af en toe een lach op je gezicht doen toveren. De vijanden worden met leuke cutscenes geïntroduceerd en op sommige momenten heb je bepaalde zombies ook nodig om verder te komen wat leuke situaties kan opleveren.

Yaiba: Ninja Gaiden Z mag dan wel de naam Ninja Gaiden dragen maar hoort eigenlijk niet thuis in de franchise. De game mist behoorlijk wat diepgang op verschillende plekken en maakt het daardoor niet het leukste spel om te spelen. Helaas kunnen de omgevingen en de luchtigheid van het spel dit niet goed genoeg compenseren.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Luchtig  - Repetitief 4,5
  - Mist diepgang