Concert: Maroon 5 in Ziggo Dome

Kim (Kimmeisje)

De fans moesten lang wachten, maar het was maandag 20 januari eindelijk tijd om Maroon 5 in een uitverkocht Ziggo Dome in Amsterdam te bewonderen. Reviewer Kim Raven van FOK! was erbij.

In het voorprogamma staan PJ Morton en Robin Thicke om het publiek klaar te stomen voor het echte werk. De poprockband Maroon 5 start om 21.20 met een set die iets langer dan anderhalf uur zal duren. Openingsnummer 'One More Night' is een persoonlijke favoriet, maar is echt slecht uitgevoerd. Zanger Adam Levine start met naar het uitziet een geplaybackt nummer: dit belooft niet veel goeds. De zanger die door vele vrouwen in het publiek als 'heel knap' gezien wordt, zingt heel zachtjes, nauwelijks hoorbaar zelfs. Het geluid is misschien niet goed op Ziggo Dome ingesteld. Maar dit is alles behalve een vliegende start.

Na een paar nummers hebben de mannen van Maroon 5 meer energie. Het samenspel begint te werken. Misschien zijn de zenuwen eraf, of de verdovende middelen, want dit is 'De laatste show van onze wereldtour.' Er zal dus vast veel genuttigd zijn. In ieder geval begint het naar mate de set vordert steeds beter te worden. De stem van Levine blijft helaas geen kracht hebben. Zodra hij hoge stukken zingt, gaat het prima, maar de lage stukken zijn het allemaal net niet. Het is absoluut niet vals, maar het is niet zo rock als de nummers op cd zijn.

De heren spelen een goede set: de songs die ze kiezen, lopen geweldig goed in elkaar over. Er is genoeg oud en nieuw materiaal. Er komen zelfs enkele covers voorbij, zoals 'Get Lucky' van Daft Punk. Dit zorgt voor een goede afwisseling. Het publiek gaat vanaf het begin lekker met de band mee. Zeker met nummers als 'Wake Up Call', 'This Love' en 'Moves Like Jagger'. Maar ook de rustigere nummers, zoals 'Sunday Morning' en het akoestische begin van 'She Will Be Loved', doen het goed bij het publiek. De aanwezige jonge en oudere fans eten uit de handjes van de heren van de band.

Terwijl er eigenlijk helemaal niks bijzonders gebeurt. Er is geen fascinerende lichtshow en de beelden op de schermen zijn zelfs standaard te noemen. De bandleden bewegen nauwelijks, alle aandacht gaat naar Levine. Zodra hij het eerste knoopje van zijn blouse opendoet, stijgt het gegil van de vrouwelijke bezoekers al tot gehalte te veel decibel. Levine beweegt wel, maar doet niks spannends. De show is, op het mannelijk schoon na, geen lust voor het oog. En dankzij, of ondanks, de stem van Levine ook al geen échte lust voor het oor.

Toch lijkt het publiek erg tevreden over de show. Alle handjes gaan in de lucht, zelfs op de tweede rang, er wordt fijn meegezongen met 'She Will Be Loved'. Vooral voorin wordt gelachen om de grapjes van Levine en iedereen beweegt en danst. Voor iedereen die aanwezig was, was het een geslaagde avond. Was je er niet, dan heb je eigenlijk alleen wat hitjes van Maroon 5 gemist die op cd beduidend beter klinken, en dan is je bier goedkoper.