Scatter My Ashes At Bergdorf's

dekatophetspek

Begin met een modeliefhebber een gesprek over de stad New York en de kans is zeer groot dat de naam Bergdorf Goodman zal vallen. Bergdorf Goodman is namelijk een luxueus warenhuis, waar alle grootheden op het gebied van mode graag hun allernieuwste creaties verkopen. Filmmaker Matthew Miele neemt ons in Scatter My Ashes At Bergdorf’s mee voor een blik achter de schermen en laat ons kennis maken met alle facetten, die van Bergdorf Goodman het meest toonaangevende warenhuis van de wereld hebben gemaakt.

Scatter My Ashes at Bergdorf's

Het warenhuis uit New York bestaat inmiddels al zo'n 114 jaar en heeft in die jaren een behoorlijke reputatie op weten te bouwen. Door middel van interviews met diverse grootheden uit de modewereld, zoals Dolce & Gabbana, Jimmy Choo, Christian Louboutin, Giorgio Armani, Karl Lagerfeld en Vera Wang, horen we over de geschiedenis van het legendarische warenhuis. Met zulke grote namen is het natuurlijk geen warenhuis waar iedereen zomaar zijn kledingkast kan uitbreiden. Bergdorf Goodman is een warenhuis dat zich vooral richt op de klant met een wat beter gevulde bankrekening en zodoende zien we ook de nodige beroemdheden in de documentaire voorbijkomen.

Scatter My Ashes at Bergdorf's 1

Voor fans van tv-series als Sex and the City en alle andere liefhebbers van mode is Scatter My Ashes At Bergdorf’s een uitgelezen kans om eens mee te kijken waar hun helden hun aankopen doen. Om te voorkomen dat de documentaire een commercial van 90 minuten is geworden, heeft filmmaker Miele ervoor gekozen om ook aandacht te besteden aan de mensen die het warenhuis draaiende te houden. Wat te denken bijvoorbeeld van de inmiddels 85-jarige Betty Halbreich, die als personal shopper bij de firma werkt. Een personal shopper is iemand die zich bezighoudt met het in opdracht winkelen voor anderen. Veelal betreft dit kleding en accessoires maar ook voor andere artikelen kan men de diensten van Halbreich inhuren. De oude vrouw vertelt met veel plezier over haar werk en laat weten dat ze zonder haar werk zeker aan de drank was geraakt.

Met Scatter My Ashes At Bergdorf’s heeft Miele een imponerende documentaire afgeleverd, die ook zeker geschikt is voor mensen die weinig of niks met mode hebben. De film geeft een mooie inkijk achter de schermen van een succesvol warenhuis en laat ook zien dat er heel wat mensen aan te pas komen om zo'n groot bedrijf draaiende te houden. Van de etaleur die met passie over het ontwerp van haar etalage spreekt, tot de topverkoper van het bedrijf, die een jaarloon van ongeveer een half miljoen dollar op zijn loonstrookje heeft staan, ze komen allemaal voorbij in deze documentaire van Matthew Miele.

Scatter My Ashes at Bergdorf's 2

Extra:
Extra interviews
Extra interviews met een aantal van hun beroemde klanten. Leuk om een keer te zien, maar het voegt niet veel meer toe aan de toch al uitstekende documentaire.