Contrast

Oscar.

Kinderen hebben soms een levendige fantasie. Zelfs zo levendig, dat hun verhalen een geheel eigen leven gaan leiden. Inclusief personages die anderen niet lijken te zien. Samen op avontuur, wie wil dat nou niet?

Contrast

Het spel speelt zich af in een Franse stad zo rond de jaren 20. Kleine Didi wordt in de steek gelaten door haar moeder, die elke avond de hort op is. Haar vader is het huis uit geschopt; hem ziet ze nauwelijks. Een typisch, gelukkig gezinnetje dus. Didi voelt zich zwaar verwaarloosd en verzint daarom een vriendinnetje dat alleen zij kan zien. In het spel speel je Dawn, het vriendinnetje van Didi. Samen gaan jullie op avontuur. De pikorde is al snel gezet: Didi geeft de opdrachten en jij, Dawn, moet ze uitvoeren. Deze opdrachten bestaan voornamelijk uit het helpen van mama en papa.

schaduw

Het spel vertelt je nooit precies wat er aan de hand is. Door middel van de schaduwen van de volwassenen kom je erachter dat Didi's ouders ruzie hebben. Didi probeert op haar eigen manier bij te dragen aan de oplossing van deze ruzie. De manier waarop het volwassen thema door de ogen van een kind wordt weegegeven is geweldig gedaan. Het is een volwassen wereld waar juist de kinderlijke elementen opvallen. Persoonlijk word ik niet warm of koud van een achtbaan, maar Didi vond het geweldig. Dat zorgt er juist voor dat je een band met haar opbouwt en dat je haar verder wil helpen.

Mix tussen schaduw en realiteit

Gelukkig heeft Dawn een indrukwekkende trukendoos tot haar beschikking. Zij kan namelijk haar fysieke gedaante inwisselen voor een schaduw. Daarmee verandert de game van een 3D-platformer naar een 2D-platformer. Dit brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt bijvoorbeeld door een gesloten hek gaan omdat je zo plat bent als een schaduw! Ook kun je de schaduw van een krat of mannequin gebruiken om op hoger gelegen plekken te komen. Het spel daagt je uit om met licht en schaduwen te spelen en dat is zowel frustrerend als hartstikke leuk.

Licht!

Helaas heeft het spel ook zijn tekortkomingen. Zo zijn sommige puzzels gewoonweg te makkelijk of juist frustrerend moeilijk.  Achteraf gezien moet je je inleven in de denkwijze van de developer Compulsion Games  en dan zijn ze zo opgelost. Verder zitten er vervelende bugs in, zoals dat je vast kunt komen te zitten in kratten als je ze oppakt. De enige oplossing is dan een savegame laden en weer opnieuw beginnen.

Dawn

Maar dat alles mag de pret niet drukken. De Parijse sfeer is zo indrukwekkend dat ik de tijd nam om ervan te genieten. De kermis met zijn lichtjes, het burleske theater en de winkeltjes zijn zo mooi dat het spel van mij nog langer had mogen duren. Het zoeken naar extra’s waarbij er dieper in het verhaal wordt gedoken is in dit spel zeker geen straf. Vooral het stuk waarbij je, als pop, een toneelstuk mag naspelen, was geweldig. Oké, het leek heel erg op Limbo, maar dat is meer een compliment dan een minpunt.

Al met al heb ik zeer genoten van Contrast. De game is zeker niet perfect, maar de sfeer en het verhaal maken veel goed, heel veel goed. Het is dan ook jammer dat de game zo kort is en vol met glitches zit, anders had er een dikke tien in gezeten!

Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar op PlayStation 3, Steam en Xbox 360.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.