Tearaway

Tom (Tom261)

Een volledig nieuwe IP ontwikkelen is geen makkelijke opdracht. Zeker niet als je eerste game uitgegroeid is tot een van de belangrijkste franchises van PlayStation 3. Dit is exact de situatie waarin Media Molecule zich bevond tijdens de aankondiging van Tearaway vorig jaar. En wonder boven wonder, de game is nog goed ook.

Tearaway-header (Foto: Sony)

Wanneer je Tearaway voor het eerst opstart, valt meteen op dat alles heel intuïtief aanvoelt. De game verkwist zijn tijd niet met onnodige menu's, maar vraagt enkel of je personage een jongen of een meisje is, je grote of kleine handen hebt en wat je huidskleur is. Dit toont ook meteen welke richting Tearaway wil uitgaan: je vindt hier niet de gigantische level editor en talloze minigames die LittleBigPlanet zo aantrekkelijk maakten. De game bevat enkel een tien uur durende verhaalmodus.

Jouw gezicht in de game
Laat dat vooral de pret niet drukken. Tearaway barst namelijk van de creativiteit. Zo is je personage een boodschapper met een brief als hoofd, met een missie om de zon te bereiken. Waarin toevallig het gezicht van de speler verschijnt. Vraag me niet hoe de ontwikkelaars van Media Molecule op het idee zijn gekomen, maar het zorgt in elk geval wel voor een frisse wind tussen alle jaarlijkse shooters en sportsimulaties van deze wereld.

Tearaway (Foto: Sony)

Het grote verschil met andere games is dat Tearaway helemaal niets geeft om immersie in de verhaallijn. De speler wordt constant zelf in beeld gebracht en wordt aangesproken als de 'jij'. De game is niet vies van enige zelfrelativering en laat zien waar het in een videospel om moet draaien: om plezier. Je verveelt je tijdens het spelen nooit en zit vaker wel dan niet te glimlachen.

Papier hier
Zo is de wereld prachtig in beeld gebracht. Alles lijkt gemaakt te zijn uit papier, iets wat nog niet eerder te zien is geweest in een videogame. Die lijn wordt ook naar de echte wereld doorgetrokken: in het begin van het spel krijgt de boodschapper een camera, waarmee hij foto's kan nemen van voorwerpen zonder kleur. Met die foto's speel je bouwplaten vrij die je kan afprinten en, mits enige handigheid, in het echt zelf kan namaken.

Tearaway (Foto: Sony)

De features van PlayStation Vita zelf worden ook op een heel goede manier gebruikt. Zo dient het touchscreen achteraan het systeem om objecten in de wereld te bewegen. Je ziet dan een gigantische vinger de aarde doorboren om de boodschapper een handje te helpen. Dit past perfect in de idee waarmee Tearaway gemaakt is, en dient ook als visuele feedback om te zien waar je vingers zich bevinden. De echte camera wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld selfies te nemen, die dan voor de rest van het level op alle affiches prijken. 

In-game knutselen
Je kan ook zelf voorwerpen ontwerpen: de speler krijgt vroeg in de game de opdracht om eens een nieuwe sneeuwvlok te ontwerpen. Je kiest een kleur en tekent een vorm, waarna de game die uitknipt. En voilà, je ziet het volledige level je handgemaakte sneeuwvlokken uit de lucht dwarrelen. Tearaway stimuleert je creativiteit en beloont je met het gevoel dat jij als speler verantwoordelijk bent voor een deel van de game.

Tearaway (Foto: Sony)

Als er dan toch enige minpunten zijn, is het wel dat de game niet echt herspeelbaar is. Na het voltooien van het verhaal kan je nog terugkeren om alle gemiste voorwerpen te verzamelen, maar daar houdt het ook op. Verder is de game soms iets te makkelijk: het platformen voelt heel goed aan, maar grote uitdagingen zal je zeker niet tegenkomen. Dit zijn echter kleine minpuntjes, die weinig afdoen aan het prachtige geheel dat Tearaway vormt.

Conclusie
Tearaway is eigenlijk een launchgame die anderhalf jaar te laat komt. De game maakt op een goede manier gebruik van alle features die PlayStation Vita bezit en is simpelweg leuk om te spelen. De game is een musthave voor alle bezitters van de handheld en is geschikt voor alle gamers, zowel jong als oud. 

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ grafische stijl - herspeelbaarheid 9
+ gebruik van PlayStation Vita-features - soms iets te makkelijk
+ origineel en creatief  


Gespeeld op PlayStation Vita.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.