SimCity Steden van de Toekomst

Denzo

Begin dit jaar kwam EA eindelijk met een nieuwe game in de befaamde SimCity-reeks, die bij veel fans in het verkeerde keelgat schoot. Kan deze nieuwe expansion de verloren fans terugwinnen?

Header

In SimCity Steden van de Toekomst reis je naar het jaar 2088, en jij als burgemeester moet kiezen wie er richting mag gaan geven aan de toekomst van jouw stad: de Academie of OmegaCo. Welke richting je ook kiest, dat je stad gaat futuriseren is onbetwist. Hoewel je in eerste instantie amper in de gaten hebt dat je een expansion pack hebt geïnstalleerd, zodra je stad echter wat groeit zie je al snel dat er het een en het ander automatisch futuriseert aan je stad. Hypermoderne architectuur met zonnepanelen zetten hierbij vooral de toon. Je stad ondergaat echter pas écht een verandering als je een Academie of OmegaCo-kantoor besluit te bouwen.

Corporate Tower

De toekomst
Middels een van die twee 'noodzakelijke kwaden' verkrijg je doormiddel van onderzoek de toegang tot een hele sloot nieuwe gebouwen. Daarbij heeft ontwikkelaar Maxis inspiratie opgedaan van zowel de realistische nabije toekomst als science fiction. Zo kun je onder andere onderzoek doen naar een fusiereactor, een reactor die nog veel meer stroom produceert dan de kerncentrale en géén afval produceert. Deze technologie is in de werkelijkheid ook al gerealiseerd, echter nog niet op productieschaal. Daarnaast behoren nu ook magneetzweeftreinen tot de mogelijkheid, middels sporen die zich bóven je bestaande wegennet bevinden, waardoor je niet je al bestaande stad compleet hoeft te gaan wijzigen om baan te maken voor het nieuwe spoor.

De grootste verandering zijn echter de Megatorens: enorme wolkenkrabbers die modulair zijn opgebouwd en daarmee de kern van je stad worden. Deze modules kunnen zo'n beetje elke rol vervullen. Van goedkope apartementen tot winkels, kantoren, scholen en parken. Daarnaast kun je middels onderzoek ook deze gebouwen zichzelf en andere gebouwen laten onderhouden door futuristische facilitaire voorzieningen te bouwen, zoals een fusiereactor-verdieping of een luchtscrubber-kroon. Allemaal erg handig, ware het niet dat de Megatorens eigenlijk een soort pleisters zijn op de stinkende wond die SimCity heet.

Greed City

De werkelijkheid
Een van de grote problemen met SimCity was en is nog steeds dat de grootte van de map waarop je speelt gewoonweg te klein is. Dit was al een frustratie voor veel spelers in de basisgame, en Steden van de Toekomst maakt de maps geen vierkante centimeter groter. Het is dan ook meer dan toevallig dat je in deze Megatorens alles kunt bouwen: er is namelijk niet genoeg plek om op andere wijze nieuwe dingen neer te zetten. Dat is ook een probleem waar de Megatorens zelf onder lijden: om er een neer te zetten moest ik vier huizenblokken slopen. Hetzelfde geldt voor de andere gebouwen zoals de Acadamie en OmegaCo: ze nemen veel ruimte in die je als speler gewoonweg niet hebt.

Een tweede probleem is dat alle nieuwe content onwijs duur is om te bouwen. De prijs van een Megatoren variëert van 120.000§ tot ruim 300.000§ en dan staat er slechts de begane grond en één verdieping. De prijs per verdieping variëert vervolgens van 20.000§ tot meer dan een ton simoleons. Naast de enorme kosten zijn is mijn grootste frustratie de vele bugs geassociëert met de Megatorens en de saaiheid ervan. In plaats van dat je mooie en interessante steden kunt bouwen wordt het slechts gereduceerd tot vierkante steden vol met Megatorens. Het voelt slechts aan als een goedkope manier om verscheidene bugs, inbalans en de mapgrootte op te lossen, iets wat het zelf ook niet doet.

Fusiereactor

Bugs
Ook deze expansion heeft jammer genoeg zijn eigen verzameling aan excentrieke bugs die zorgen voor menig fronsen van wenkbrauwen. Gebouwen die opeens willekeurig geen stroom of water meer ontvangen, ondanks een groot overschot en goede aansluiting op het wegennet behoren hier slechts tot de minste bugs. Een vervelendere situatie die ik had met een van mijn Megatorens ging als volgt: de toren had een winkelverdieping voor de lage klasse, alsmede verschillende lage klasse apartementen. In datzelfde gebouw klaagde de winkelverdieping over te weinig winkelaars, en klaagde enkele woonverdiepingen over het gebrek aan winkels. Andere woonverdiepingen in hetzelfde gebouw vonden het juist prima en zeiden dat er ruim voldoende mogelijkheid tot winkelen was.

Als gevolg daarvan draaide mijn Megatoren duizenden simoleons verlies per uur en was het niet meer rendabel om de toren open te houden. Vervolgens zit je daar met een gebouw wat ruim tweeëneenhalve ton heeft gekost om neer te zetten. Je kunt de verdiepingen ook niet ombouwen of slopen, tenzij je de verdiepingen één voor één van boven naar beneden sloopt, waardoor je enige optie is om het ding leeg te laten staan of je kostbare investering plat te gooien. In meerdere steden kwam ik uiteindelijk wel tegen deze of vergelijkbare problemen aan, waardoor je in een eindeloze spiraal komt waarin je als stad niet veel verder kunt groeien.

OMG! Gundam!

Conclusie
Steden van de Toekomst heeft an sich genoeg nieuwe content om de aanschafprijs te rechtvaardigen, maar komt niet tot zijn recht door de problemen die de basisgame nog steeds heeft. Bovendien lijkt een een groot deel van de content eerder een soort workaround te zijn, in plaats van deze op te lossen. In plaats van de mapsize te vergroten kun je nu nog verder de hoogte inbouwen, en in plaats van de verkeersproblemen in de game op te lossen kun je luchtbruggen en treinsporen in de lucht bouwen; de lijst aan 'pleisters' gaat zo maar door.

Kortom: mensen die de basisgame konden waarderen zullen zeker lol beleven aan deze expansion. Fans die hadden gehoopt dat deze expansion de problemen van SimCity oplost komen echter bedrogen uit, en zullen hun toevlucht maar moeten zoeken bij de verscheidene mods.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel nieuwe content - Problemen in de basisgame worden niet opgelost 5
- Nieuwe content lijkt veel op 'workaround'
+ -


Gespeeld op Windows, ook beschikbaar op Mac OS X.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.