Deadfall Adventures

Kn0x

Deadfall Adventures valt op de map. Hmm... Een titel die mij niet bekend is maar dat gebeurt vaker. Ik ben dan wel fervent gamer maar blijf redelijk rond de AAA-games hangen. Een uitstapje naar de B-titel gebeurt zelden en meestal omdat we de game moeten reviewen. Eerst maar eens de trailer aanzwengelen, kijken of dat iets oplevert. Na twee trailers bekeken te hebben, ben ik al meer geïnteresseerd geraakt. Bon, laten we eens kijken wat de game te bieden heeft.

Holy crap! Uncharted much?! Na tien minuten had ik de game al redelijk door. Een slechte variant van Nathan Drake inclusief big-boobed sidekick. Daar heb ik dan weer minder moeite mee. Maar goed, Uncharted dus. Dat kan. Dat kan. Een uur later viel het kwartje weer wat meer. Deadfall Adventures is Uncharted gecombineerd met een jaren 80 B-film. Zombies, nazi's, boobs, arrogante protagonisten, het zit er allemaal in. Goede verhaallijn? Meh. Jij speelt als Quatermain, een arrogante zak patat die nogal met gokschulden zit. Als een jonkvrouw met ferme tetten jou uitnodigd om een schat te zoeken waar je een deel van krijgt, kun jij natuurlijk geen nee zeggen.

Deadfall Adventures - Shooting

De game leent veel van andere games. Schietstijl à la Serious Sam? Check! Je kunt in de game al dualwheelend rondrennen en daarbij elke tegenstander voor zijn harses schieten. Kogels? UNLIMITED! Knallen dus! Voorzichtig mikken, bang dat je ammo op raakt? NOPE! Het draait met name om het hersenloos rondrennen en vooral niet nadenken. Dat past wel bij me. Is het leuk? Ja. Voor langere tijd? Nee. Dat is dan weer jammer. Gelukkig maakt een oude B-film-bekende zijn rentree, de nazi's! Die zijn wel dan wel weer leuk om af te maken.

Daarnaast doet ook Alan Wake een duit in het zakje. Niet dat hij onze held komt helpen in zijn queeste maar de makers hebben het zaklamp-element geleend binnen Deadfall. Je komt namelijk gedurende het spel enkele keren (veel te weinig to be honest) zombies tegen. Deze lappenmanden kun je afmaken door met een zaklamp op hun bakkes te mikken waardoor ze vlam vatten. Enkele kogels naar binnen mikken en de zombies gaan neer. Een leuk element maar het komt helaas te weinig voor.

Deadfall Adventures - ZOMBIES
Even een stapje terug naar Uncharted. Binnen Deadfall zit namelijk ook een puzzel-element. De diehard puzzelaars hoeven niet naar de winkel te rennen overigens, heel spannend is het allemaal niet. Op een handjevol na is het heel duidelijk wat ondernomen moet worden om de puzzel succesvol te doorlopen. En ook dat is dan weer jammer. Ik snap dat het draait om de B-vibe maar een beetje complexiteit mag ik toch wel verwachten in een moderne game.

Voor de nitwits die echt niet verder komen, heeft onze bronstige hengst een kleine notitieblokje waar je hints op kunt vinden. Of ja, dat is het doel in ieder geval. De keren dat ik het notitieblokje tevoorschijn toverde, hielp het niet bepaald. Verre van zelfs, ik werd er alleen maar minder wijs van. Misschien ligt het wel aan mij, dat kan ook.

Deadfall Adventures - Notepad

Okee Kn0x, je hebt je punt gemaakt. Het is geen AAA-titel en verre van een A-titel. Er zijn toch vast wel iets goeds te melden zijn? Ja, de graphics. Het spel mag dan een B-vibe hebben maar het ziet er wel allemaal goed uit. Zo nu en dan wil het spel wat schokken, de cutscènes zijn niet altijd even vloeiend maar over het algemeen ziet de game er goed uit. En wellicht juist door de sfeer van het spel is het allemaal acceptabel. Er hangt inderdaad een B-vibe maar dat is doelbewust. Het is niet zo de game per ongeluk zo slecht aanvoelt, het is allemaal doelbewust opgezet. Zo slecht dat het weer goed word. Zoals Spaceballs of de eerste Scary Movie of de Naked Gun-reeks.

Het is lastig om een eindoordeel aan Deadfall Adventures te geven. De game ademt B-game uit in alles wat het doet. Niet nadenken, gewoon lekker rondrennen, schieten, beetje puzzelen en staren naar een dame met een flinke bos hout voor de deur. Het is ook absoluut niet slecht om een game zo dramatisch te maken dat die weer goed wordt. Helaas mist dat laatste nu net bij Deadfall. Ja, het is slecht maar slecht op de foute plekken. Simpele puzzels, onbruikbare hints en een slap verhaal. Het is het net niet. En das wel jammer.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Lekker knallen - Te simpele puzzels 6
+ Boobs, huhuh - Net niet goede B-vibe