Skylanders Swap Force

SolidDS

Skylanders Swap Force is een leuke game. Het grote nadeel is alleen, dat als je alles uit de game wilt halen, het een stuk minder leuk is voor je portemonnee. En geloof mij, er wordt behoorlijk wat af geswapt in Skyland.

Skylanders Swap Force Header

In Skylanders Swap Force draait het om het redden en het in ere herstellen van het plaatsje met de nogal suggestieve naam Houthol. Houthol is namelijk aangevallen door trollen en nadat je de ingang weer vrijgemaakt hebt, kun je vanuit dit beboste gebied onder andere nieuwe hoofdstukken van het verhaal starten, minigames en arena-gevechten spelen.

Maar Skylanders Swap Force draait naast het verhaal natuurlijk voornamelijk om, hoe kan het ook anders, het swappen, lees het wisselen, van lichaamsdelen. In totaal zijn er zestien nieuwe Swap Force Skylanders. Deze zestien nieuwe personages hebben bovenste en onderste helften die gescheiden kunnen worden van elkaar en opnieuw kunnen worden gecombineerd met de helften van andere personages. Dit zorgt voor een totaal van 256 verschillende combinaties. Zo kun je bijvoorbeeld een het bovenstuk van een vuurtype uitrusten met benen van een watertype. Op deze manier kun je in bepaalde gebieden extra aanval en verdedigpunten van deze types combineren. Ook zul je moeten Swappen om verschillende magische poorten te kunnen openen, waarachter nieuwe en speciale voorwerpen te vinden zijn.

Skylanders Swap Force

Een andere nieuwe feature van de swappable personages is dat ieder één van de acht verschillende manieren van extra bewegingen heeft. Sommige kunnen klimmen, graven en andere hebben bijvoobeeld stealth. Deze bewegingen zijn noodzakelijk om bepaalde gebieden te betreden in de game. Dit alles maakt de Swap Force een leuke en erg gevarieerde game. Alleen zal je het niet redden met het nieuwe starterspakket, die overigens verplicht is want de oude portaal(scanner) werkt helaas niet in deze versie, en je zal dus verplicht een aantal nieuwe Swap Force-Skylanders-personages moeten kopen. Je oude Skylanders kunnen overigens ook gebruikt worden in deze game.

Skylanders Swap Force 2

Wat een verademing is dat de speelbare personages in deze Skylanders kunnen springen. Dit voegt in tegenstelling tot de vorige games op gameplay gebied net even iets meer diepgang toe. Echter, het is dan wel weer jammer dat je geen aanvallen kunt doen terwijl je springt, vaak wil je opzij springen om een aanval te ontwijken en dan gelijk een paar bommen teruggooien, maar helaas is dat niet mogelijk. Een rare keuze als je het mij vraagt. Wellicht werd de game anders te makkelijk. Maar goed, in de voorgaande delen kon je helemaal niet springen.

SLSF

Skylanders Swap Force is namelijk geen moeilijke game en de echte uitdaging komt pas als je een level opnieuw kunt spelen op de moeilijkste moeilijkheidsgraad, die je helaas eerst moet unlocken door het level helemaal door te spelen. Het is jammer dat ontwikkelaars dit trucje steeds blijven toepassen. Laat iemand gewoon zelf bepalen hoe hij of zij het liefste speelt en probeer niet de replaywaarde op deze manier te verlengen. In Bioshock: Infinite kon je de 1999-mode ook pas spelen nadat je de game eerst één keer had doorgespeeld. En ja, ik weet dat er een code is, maar dat neemt niet weg dat in veel games de bedoeling is dat je eerst de game uitgespeeld moet hebben.

Door in de levels zoveel mogelijk schatten en andere spullen te verzamelen, kun je je Skylanders upgraden en je Portaal Meester-niveau verhogen. Hierdoor kun diverse items zoals hoeden en vaardigheden vrij spelen die je kunnen helpen in je avontuur.

SLSW2

Skylander Swap Force is grafisch erg goed uitgewerkt er zitten veel details in de levendige omgevingen en de personages komen ook goed over. Je hebt echt het idee dat je naar een animatiefilm aan het kijken bent. De aanstekelijke muziek draagt ook zeker een steentje bij, maar daarentegen slaan op sommige momenten de Nederlandse stemmen volledig de plank mis en is echt soms van een bedroevend A2-racer niveau. Niet dat ik iets heb tegen Nederlandse stemmen in games, maar het moet wel goed gedaan zijn en niet zo dat letterlijk Engelse zinnen zijn vertaald. Voor de doelgroep, kinderen, is dit misschien niet zo’n probleem, maar voor de oudere gamer zou dit een punt van ergenis kunnen zijn. Helaas kun je de taal niet veranderen en zul je het er mee moeten doen. Ook is het een beetje jammer dat je geen controle hebt over de camera. Vaak heb je de neiging om die net even verder te draaien zodat je een beter overzicht over bepaalde delen van een level hebt.

SLSW3

Conclusie:

Er is genoeg te doen en te verzamelen in en buiten Skylanders Swap Force en dat geeft mij een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant heb je een zeer vermakelijke adventure game die genoeg te bieden heeft, maar als je niet veel geld uit wilt of kunt geven aan nieuwe Swap Force Skylanders, kun je helaas niet alles uit de game halen. Desalniettemin is dit de beste Skylanders tot nu toe en heb ik mij prima vermaakt en dat zullen de fans van de voorgaande delen ook zeker doen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Grafisch erg mooi - Oude portaal niet te gebruiken 8.0
+ Veel te doen - maar kost je veel geld