CD: Hank3 - A Fiendish Threat & Brothers of the 4x4

dekatophetspek

Hank3, ook wel bekend als Hank the Third en Hank Williams III, weet zijn fans weer aangenaam te verrassen met maar liefst twee nieuwe albums. Op Brothers of the 4x4 horen we zijn vertrouwde outlaw countrymuziek, terwijl de muzikant op A Fiendish Threat weer ouderwets losgaat op rammelende punk en scheurende metal.

Brothers of the 4x4

Op het dubbelalbum Brothers of the 4×4 horen we duidelijk dat de roots van Hank3 duidelijk in de countrymuziek terug te voeren zijn. Dat is op zich ook niet zo vreemd als je bedenkt dat hij deze muziek met de paplepel ingegoten kreeg. Hank3 is namelijk de kleinzoon van de legendarische countryzanger Hank Williams, de zoon van Hank Williams, Jr. en de halfbroer van singer-songwriter Holly Williams. Met andere woorden, een behoorlijk muzikaal nest. Hank3 is een heerlijk eigenwijze muzikant die geheel volgens de Do It Yourself-traditie zijn nieuwste albums heeft opgenomen. Zo horen we hem op beide albums op zang, gitaar en drums. Naast Hank Williams III bestaat de band Hank3 uit Zach Shedd (contrabas), David McElfresh (viool), Billy Contreras (viool). Daniel Mason (banjo), Leroy Troy (banjo), Andy Gibson (steelgitaar) en Johnny Hiland (gitaar). Ook verzorgde Hank zelf het produceren, masteren en afmixen van de opnames, wat lang niet gek is voor iemand die lijdt aan ADD en dyslexie!

Hank3 omschrijft zijn album Brothers of the 4×4 als traditionele countrymuziek en daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Het album opent met het enigszins experimentele 'Nearly Gone', waarbij je als luisteraar zo nu en dan het gevoel krijgt alsof je naar zo'n ouderwetse middengolfzender zit te luisteren. Bij liedjes als 'Fartherst Away', 'Deep Scars' en 'Loners 4 Life' horen we countrymuziek in haar puurste vorm, maar dan wel op een manier zoals alleen Hank3 dat kan. Wat meteen opvalt aan dit album is de gemiddelde lengte van de nummers. Van de zestien tracks gaan veertien over de vier minuten, met een aantal uitschieters die zelfs voorbij de acht minuten gaan, wat toch best wel uitzonderlijk is in dit muziekgenre.

Kant 1:
1 Nearly Gone 8:35
2 Hurtin For Certin 4:35
3 Brothers Of The 4x4 3:58
4 Farthest Away 6:06
Kant 2:
1 Held Up 5:05
2 The Outdoor Plan 4:21
3 Deep Scars 6:51
4 Looky Yonder Commin 5:01
Kant 3:
1 Aint Broken Down 6:27
2 Overdrive 4:30
3 Loners 4 Life 7:49
4 Dread Full Drive 6:45
Kant 4:
1 Gettin Dim 2:38
2 Possum In A Tree 2:55
3 Broken Boogie 7:45
4 Toothpickin 5:56

A Fiendish Threat

Wat dat betreft is A Fiendish Threat geheel andere kost. Toen de jonge Williams in zijn jonge jaren begon te muziceren was hij eerst niet zeker of hij zich wel bezig wilde houden met countrymuziek. Met zijn eerste bandje Gravediggers speelde de jonge Hank een combinatie van garagepunk en punkrock. Sindsdien heeft Hank in diverse punk en metalbands gespeeld zoals Shroud, Buzzkill, Whipping Post en Rift en raakte ook bevriend met muzikanten zoals Phil Anselmo van Pantera en andere grootheden uit de metalwereld. A Fiendish Threat is een punk album, geïnspireerd door zijn muzikale helden, zoals The Misfits, The Ramones en Minor Threat, maar dan wel opgenomen op z’n Hanks. U wilt punk met een contrabas en een fluit? Hank3 levert het op A Fiendish Threat.

01 Can I Rip U 3:42
02 Different From The Rest 4:20
03 There's Another Road 4:49
04 Broke Jam 5:11
05 Watchin U Suffer 6:16
06 Breakin Free 5:09
07 Facedown 4:01
08 New Identity 3:56
09 Feel The Sting 4:43
10 Fight My Way 2:49
11 Full On 2:14
12 Your Floor 3:17
13 A Fiendish Threat 4:56

Hank Williams III

Ben je wel een liefhebber van countrymuziek en heb je geen bezwaar tegen de wat hardere en rauwere variant van het genre, dan zijn deze nieuwe albums van Hank3 absolute aanraders. Hank3 heeft weer een stel knallers uitgebracht waar je niet snel op uitgeluisterd raakt!