Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara

Roy

Dungeons & Dragons is natuurlijk een naam die ontzettend veel invloed heeft in de videogamesindustrie. Talloze RPG's zijn gebaseerd op verschillende principes binnen de varianten van deze tabletop RPG. RPG is echter niet het enige genre dat gebaseerd is op D&D, er is voor ieder wat wils en Capcom brengt twee klassieke Dungeons & Dragons nu opnieuw uit voor de downloadservices op PS3, 360 en Wii U.

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara is een remaster van twee arcadegames: Dungeons & Dragons: Tower of Doom (1993) en Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara (1996). Beide arcadegames verschenen al eens eerder op een console (Sega Saturn) in 1999. De hardware was toen echter niet krachtig genoeg waardoor je slechts met maximaal twee spelers tegelijk kon spelen. De remaster die nu verkrijgbaar is kent wel de vier speleropties.

Maar goed, even terug naar het begin. Dungeons & Dragons is van oorsprong een tabletop RPG waarbij een aantal regels en de uitkomst van een worp dobbelstenen de verloop van een game bepaalt. Personages en vijanden worden steeds sterker en je kunt bepaalde eigenschappen verbeteren. In games zien we dit uiteraard terug in RPG's.

Chronicles of Mystara is echter geen pure RPG, het is in een blender gegooid met een side scrolling hack 'n slash. De games zijn hierdoor een stuk actievoller dan sommige andere RPG's soms zijn. Zeker voor in de arcadehallen, waar de games oorspronkelijk voor gemaakt zijn, was dit een logische designkeuze.

Je kunt kiezen uit verschillende personages die allemaal hun eigen sterke en zwakke punten hebben en zoals gezegd kun je met maximaal vier spelers tegelijk de levels doorlopen. Je kunt te allen tijde in of uit een potje stappen, zowel lokaal als online. Terwijl je de levels doorloopt versla je vijanden, krijg je ervaringspunten en vind je geld en juwelen. Op sommige punten in de game kun je keuzes maken in welke richting je gaat, bijvoorbeeld naar een stad of juist naar een duister bos. De keuzes die je maakt hebben echter weinig invloed op het verhaal, je ziet enkel andere scènes.

Voor de gamers die beide D&D-games van Capcom al kennen hebben de makers een optie toegevoegd om wat regels te veranderen. Verlies geld in plaats van health bijvoorbeeld, leuke toevoegingen die de game telkens anders kunnen maken. De graphics zijn uiteraard ook aangepast en je kunt verschillende filters kiezen om de game er zo uit te laten zien zoals jij wil. De klassieke uitstraling, inclusief scanlines, is daarbij verreweg het tofst voor de gamers van 25 en ouder.

Zelf heb ik weinig met Dungeons & Dragons, eigenlijk vond ik alleen de cartoon leuk vroeger, en ook Chronicles of Mystara kon mij niet lang bekoren. Op zich is dit wat vreemd aangezien ik wel veel RPG's speel, maar de echte D&D-setting vind ik gewoonweg niet zo boeiend. Japanse RPG's zijn wat mij betreft toffer.

Ik zie wel in dat men hier in de jaren 90 helemaal los kon gaan, voor die tijd tonen de games interessante gameplayfeatures. Tegenwoordig zullen er echter maar weinig mensen in geïnteresseerd zijn vrees ik, de D&D-basiselementen zijn natuurlijk tijdloos, maar de gameplay is dat in dit geval niet. Het voelt houterig aan en ziet er gedateerd uit.

Remasters als die van Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara zijn eigenlijk alleen leuk voor de fans van de game. De gameplay is inmiddels zo verouderd en er zijn zoveel meer en betere games in het genre dat het geen nieuwe fans zal maken. Capcom verdient wel respect voor de manier waarop ze nieuwe features hebben toegevoegd, het is niet simpel een nieuw likje verf. Persoonlijk vind ik het hele pakket echter niet zo leuk om te spelen en aanraden zal ik het dan ook niet.

Gespeeld op Wii U, ook beschikbaar voor PlayStation 3 en Xbox 360

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.