Payday 2

wc-eend

Iedereen heeft er wel eens over nagedacht hoe het zou zijn om een topcrimineel te zijn. Kluizen openbreken, juwelendisplays kapotslaan, je zakken vullen en met tassen vol goud de vluchtauto instappen. Klinkt spannend en in PayDay 2 is dit ook zo.


PayDay 2 volgt geen verhaal en is een game die gericht is op coöperatieve gameplay met verschillende losstaande missies die je kunt doen. Jij bent een crimineel en moet verschillende opdrachten voltooien om meer geld te verdienen en nieuwe uitrusting te kopen of je vaardigheden te verbeteren. De game is offline in je eentje te spelen of online met anderen. En ik raad iedereen die interesse heeft nu al aan de game in ieder geval niet te halen voor het offline-gedeelte.

Vleesschilden
Dit klinkt natuurlijk heel negatief maar er zitten grote ergernissen aan het offline-gedeelte. Ten eerste is er geen mogelijkheid tot split-screen dus je kunt offline alleen in je eentje spelen. Daarnaast is de AI in de offline-mode niet meer waard dan een zak aardappelen. Jouw twee medecriminelen kunnen alleen maar als vleesschild dienen en schieten op de politie, waar ze ook nog best belabberd in zijn. Voor sommige opdrachten moet je bijvoorbeeld een viertal tassen van punt A naar punt B brengen en dat kunnen de computergestuurde personages niet. Jij moet als speler die vier tassen, stuk voor stuk, verslepen en veilig stellen. Jouw partners blijven bij je en die kun je ook niet de opdracht geven een tas te pakken of desnoods een tas te bewaken. Nee, ze lopen en ze schieten en daar is alles mee gezegd. Daarnaast is de progressie in de offline-mode zo traag dat het niet eens leuk is.

PD

Ongeschreven regels
Gelukkig is de game gemaakt met het idee dat gamers online met andere spelers spelen en zodra je online gaat gamen, krijg je bijna een heel andere game voorgeschoteld. Als je een opdracht hebt geselecteerd, kom je in een lobby met drie medecriminelen. Je bekijkt de missiedoelen, kunt eventueel extra hulpmiddelen aanschaffen zoals een sleutel voor een bepaalde deur of je eigen uitrusting nog even aanpassen voordat je aan de slag gaat. Elke missie die je doet is anders. De banken en winkels die je moet overvallen zien er hetzelfde uit maar de indeling verandert elke keer. Eerst zit de kluis linksachter dan rechtsachter, dan ergens in het midden. Daarom is het ook belangrijk dat je verkent zodat je weet waar je moet zijn.

Eenmaal begonnen aan een opdracht, begin je in je nette kloffie en krijg je de kans om het level te verkennen. Je kunt verschillende ingangen bekijken en een plan maken hoe je het gaat aanpakken, maar pas op, te lang in het zichtveld van een camera of een bewaker en ze hebben je gespot. Als dit gebeurt, zet de speler automatisch zijn masker op en ga je aan de slag. In de 'verkenningsmodus' kun je geen handelingen uitvoeren, dus wil je een bewaker knock-out slaan, dan moet je zelf je masker opzetten en die gaat niet meer af.

PD

Als je eenmaal echt begint aan de klus zijn er verschillende dingen waar je rekening mee moet houden. Als je burgers niet onder bedwang houdt dan vluchten ze en schakelen ze de politie in. Gebruik je een boormachine die te veel geluid maakt, dan komt de bewaker onderzoek doen. Sla je de bewaker knock-out maar beantwoord je zijn pieper niet dan wordt de politie ingeschakeld. En als de politie eenmaal komt dan begint het spektakel echt.

De politie is namelijk niet van het onderhandelen. Ze komen aan en schieten op elke crimineel die ze zien. Ze stormen naar binnen en gaan echt op zoek naar de criminelen. Hoe moeilijker de opdracht, hoe zwaarder bewapend en beschermd de agenten zijn en dan wil je als crimineel echt niet met een simpel wapen een bank overvallen. Je moet dus met je drie medespelers goed op elkaar letten en afstemmen wat er gebeurt. Soms kom je wel eens met andere spelers die allemaal hun eigen plan willen trekken. Spelers die dat doen worden al snel, onbedoeld, afgestraft. Want als jij als speler in je eentje gaat verkennen en neergeschoten wordt door de politie wordt je niet zomaar geholpen. Ik heb gemerkt dat er een soort ongeschreven regel is dat je samen blijft, elkaar dekt en helpt waar het kan. Want faalt de missie, krijg je geen geld en geen XP.

PD

Geld moet rollen
Als je opdrachten voltooit, krijg je geld en XP. Verdien je genoeg XP dan krijg je punten om te spenderen in de verschillende klassen die er zijn. Zo heb je een klasse die een leidersrol heeft en dus verschillende bonussen geeft aan zijn teamgenoten. Daarnaast heb je iemand die is van de zware wapens en het zware tilwerk of iemand die juist de techniek achter het boren en de explosieven kent. Punten die je verdient kun je vrij besteden over de verschillende klassen dus je kunt een personage maken naar jouw eigen smaak.

Met het geld dat je verdient, kun je nieuwe wapens kopen, uitbreidingen voor die wapens zoals vizieren en geluidsdempers maar ook nieuwe maskers die je deels zelf kunt ontwerpen. Er is een ruim aanbod aan wapens en maskers dus je kunt je crimineel aardig customizen zoals je dat zelf wilt. Helaas moet je wel alles elke keer opnieuw kopen. Stel je koopt een shotgun en je wilt daarna terug naar je vertrouwde AK47, dan moet je die AK47 weer opnieuw kopen. An sich geen probleem omdat je met een leuke klus al best veel geld kunt verdienen maar wel apart.

Conclusie
PayDay 2 draait om de actie en het binnenhalen van de buit. De game slaagt hier erg goed in zolang je het maar online speelt. De actie is snel, hard en hectisch, zeker als je boormachine er drie minuten over doet om de bank open te breken terwijl de politie met man en macht de boel bestormt.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Crimineel spelen - Gehele offline-modus 7,5
+ Customizen  
+ Ongeschreven regels  


Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor PlayStation 3 en Windows.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.