Boek: Lauren Beukes - Stralende Meisjes

Erik (Bomenverzameling)

In 1931 vindt Harper Curtis een sleutel van huis dat toegang biedt tot andere tijden. Om aan het huis te kunnen ontsnappen, moet Harper tijdens het tijdreizen diverse 'stralende meisjes' vermoorden, waaronder Kirby Mazrachi. Kirby overleeft deze brute aanslag echter en is vastberaden om de dader van deze daad te vinden. Zeker omdat ze de dader al een keer eerder heeft ontmoet. Tijdens haar onderzoek stuit ze op het onverklaarbare.

Stralende meisjes
Stralende meisjes

Lauren Beukes (Johannesburg, 1976) is een Zuid-Afrikaanse journaliste, scenarioschrijfster en veel geprezen columniste. Voor haar eerder verschenen boeken Moxyland en Zoo City won ze diverse prijzen. Inmiddels heeft de productiemaatschappij van Leonardo DiCaprio, Appian Way, de televisierechten gekocht van dit veel geprezen Stralende Meisjes. Ze woont met haar man en kind in Kaapstad.

In het verhaal word je meegenomen naar het Chicago in de jaren 80 tot aan het midden van de jaren 90 van de vorige eeuw. Curtis reist kriskras door de tijd, waar hij de stralende meisjes opzoekt en een cadeau geeft met de melding dat hij dit later komt ophalen of hij brengt ze op een gruwelijke wijze om het leven. In de meest recente tijd wordt Kirby gevolgd in haar zoektocht naar Curtis waar ze, niet geheel vrijwillig, hulp krijgt van haar stagebegeleider bij de krant.

Het boek is een goed doordacht geheel. De spanning is goed te voelen. De personages, met name Kirby, zijn goed uitgediept en Kirby is echt iemand om van te gaan houden. De moordscènes worden tot in detail beschreven, wat misschien wat eng kan zijn maar zeker niet storend. Het is misschien wel jammer dat het verhaal soms wat moeilijk te volgen is, omdat je heen en weer in de tijd wordt geslingerd. Je moet je hoofd er dus goed bijhouden. Lekker achterover liggen in je stoel en gedachteloos lezen is er echt niet bij.

Met Stralende Meisjes heeft Beukes knap werk afgeleverd en heeft aangetoond genoeg talent te hebben om tot de grote namen in het thrillergenre te gaan behoren en is het wachten op de aangekondigde televisieserie.