Kite Fight

WesleyB (Wesley Akkerman)

Dat het onlangs zo stil is rondom PlayStation Move heeft een reden. Sony moet er ongetwijfeld achter zijn gekomen dat het product geen bestaansrecht meer heeft.

Wat was het toch stil omtrent PlayStation Move afgelopen E3. Waarom? Is Sony nu al uitgekeken op de betere versie van de Wii Remote? Frappant op z'n minst. Buiten dat: daarvoor kwamen er ook al bar weinig spellen uit die gebruikmaken van Move. En wat er nog in het voorschiet ligt? Geen idee. Die games komen vanzelf wel eens aanwaaien. Net als Kite Fight. Nergens is deze game eerder voorbij gevlogen dan een week voor de release. En nu hij al een tijdje uit is, snappen we waarom.

Waarom wil Sony dit op z'n platform? Waarom releast Sony zomaar een willekeurige PlayStation Move-titel zonder hem aan te kondigen? Je zou toch verwachten dat de elektronicagigant op z'n minst winst uit z'n investeringen wil halen. Met Kite Fight gaat dat echt niet lukken, in elk geval. Het idee is op zich prima: met de Move-controller een vlieger besturen. Maar bij vliegeren denk ik aan touwen vasthouden met twee handen en niet aan gewoon 'n beetje zwaaien.

Kite Fight suggeert dus een vliegerspel te zijn, maar wat je eigenlijk doet is een draadloze muis besturen. Niet op je pc, maar op je televisiescherm via je PlayStation 3. En met die muis ga je nu niet doelbewust af op icoontjes waar je op moet klikken om verder te komen, maar ontwijk je ze en probeer je zo lang mogelijk dat ding in de lucht te houden. Waarom? Nergens wordt er een beetje duiding gegeven – het voelt net zo nutteloos aan als het eruitziet.

Daarbovenop komt dat de besturing (richten op je televisie en je pijltje vlieger als het ware meetrekken) niet optimaal werkt. De game is niet in 3D, maar in 2D, dus je schuift als het ware dat ding over je scherm heen. Je zweeft op en neer en hebt in verschillende modi verschillende doelen, maar nergens wordt Kite Fight leuk of uitdagend om te spelen en de verrassing is er al na de tutorial af. De omgevingen en de muziek zijn dan wel weer mooi verzorgd, maar dat is dan ook alles.

Nee, je snapt niet waarom Sony dit soort rommel op z'n netwerk wil hebben. Hoewel het idee prima is, de omgevingen er netjes uitzien en de muziek eigenlijk best te pruimen is, stelt de gameplay in Kite Fight gewoonweg teleur. Vliegers bestuur je niet met één hand, computermuizen wel. En wanneer je dat doet, dan weet je in elk geval dat je ergens mee bezig bent waarmee je verder komt. Kite Fight is alles behalve een hoogvlieger. Waarom. Waar-om, Sony?