Project X Zone

Pheno

Een typische Japanse ADHD-trip met boobies, flashy fights en een hele zooi bekende en minder bekende gamepersonages.

Header

SEGA, Capcom en Namco Bandai hebben bedacht dat crossovers hip zijn. Na Tekken en Street Fighter te combineren, is het nu tijd om bekende, en onbekendere, personages van de drie uitgevers bij elkaar te zetten. Het verhaal is pure fantasy-onzin en duidelijk bedacht om de vele personages bij elkaar te brengen. Iets met een scheur in dimensies en personages uit verschillende universums die bij elkaar komen om het mysterie van de scheur te onderzoeken. Dit is zo'n RPG die je niet voor een uitstekend verhaal moet gaan spelen.

Project X Zone

Gelukkig doet Project X Zone een ding goed: een typische Japanse ADHD-trip, waar je ogen nog dagen van bij moeten komen. Normaal kun je de waarschuwing dat een spel epileptische aanvallen kan veroorzaken gerust wegklikken, maar bij Project X Zone is deze geheel terecht. De meest bizarre aanvallen met nog meer bizarre effecten vliegen over je scherm. Het geheel is in 3D te spelen, maar zoals gewoonlijk zet je dat effect na een uurtje uit en geloof je het wel.

Project X Zone is een turnbased RPG. Verschillende personages vormen teams en per team heb je een beperkt gebied waar je vrij kunt bewegen om kistjes te openen of items te slopen. Natuurlijk moet je vijanden verslaan, dus kies je daarvoor, dan begint het realtime gedeelte van het spel. Timing is alles. Eigenlijk is het een versimpelde fighter waarbij de vijand de grond niet meer mag raken, anders is je beurt per direct voorbij. Je mag een aantal aanvallen doen, die aan elkaar moeten linken om zo de tegenstander in de lucht te houden. Je hebt drie soorten aanvallen en een supermove, die je door een meter op te vullen kunt gebruiken.

Project X Zone

Als je op de turnbased kaart naast een ander team staat dan kun je hulp inroepen door het tagteam eenmaal aan te laten vallen. Je comboteller gaat dan ook gemiddeld naar zestig hits per beurt, met daarbij dus heel veel lichtjes, effecten, boobies en over-the-top aanvallen. Heerlijk. Het is alleen jammer dat de vijanden niet echt heel lastig zijn. Alleen de baasjes in een map zijn iets pittiger, maar met flink wat supermove en tagteams liggen, of vliegen, ze meestal in drie aanvalsbeurten.

Project X Zone valt heel snel in de herhaling. Je begint op een kaart met wat simpele vijanden, er gebeurt midden in de missie iets en ja hoor, een levelbaas, of twee en een zooi vijandjes staan er opeens als extra vechtmateriaal. Vaak hoef je niet alle levelbazen te doen als er meer in de missie aanwezig zijn, maar het is handig om wel te doen, voor de ervaring en de items die je krijgt voor het verslaan van ze.

Project X Zone

De game is een grote fanservice voor fans van de series, fans van Japanse anime en fans van puberale dialogen en nog vager verhaal. Verwijzingen naar grote tetten, 'erotische' foto's en de animestijl zijn door de hele game te vinden en op zich kun je daar soms hardop om lachen, als je de personages in kwestie kent en ze een inside joke maken.

Personages komen uit bekende series zoals Street Fighter, Tekken, Resident Evil, Devil May Cry, Virtua Fighter, Mega Man en Dead Rising. Onbekendere series zoals God Eater, .hack, Darkstalkers, Resonance of Fate, Valkyria Chronicles, Xenosaga en een handjevol andere games komen ook aan bod. Voor de kenner een feest der herkenning, voor de RPG-speler die niets met de andere series heeft een bont gezelschap waarbij je veel dingen ontgaan tijdens de dialogen.

Je houdt of haat Project X Zone. Ben je een doorgewinterde RPG-speler dan heb je hier niets te zoeken. Ben je Japanofiel en gek op anime, manga, de series die in het spel voorkomen en kick je op het flashy vechten dan is het een spel die je voor je Nintendo 3DS moet aanschaffen. Ondanks het verhaal en het repetitieve element is het typisch iets voor de Japanminnende gamer.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Flashy over-the-top fanservice - Repetitieve missies 7
+ Japanser kan niet - Simpele gevechten