Boek: Ann-Marlene Henning - Make Love

Martijn van Veen

Seksuele voorlichting is suf. Vage plaatjes van vrijende mensen en vooral niet te veel laten zien, maar omschrijven in vage zinnen als 'de stijve penis glijdt de vochtige vagina in'. Dat moeten ook de seksuoloog Ann-Marlene Henning en journalist Tina Bremer-Olszweski gedacht hebben. Zij kwamen met het vernieuwde voorlichten van seks, waarin seks wordt omschreven en afgebeeld zoals het echt is. Geen porno, maar puur natuur.

Het boek is in Duitsland een enorm succes gebleken en was ook genomineerd voor de Duitse Jeugdliteratuurprijs 2013. De auteurs zijn vooral bang voor de pornificatie van de samenleving, waardoor jongeren een te scheef beeld krijgen van seks. Het moet teder en liefdevol zijn, in plaats van keihard raggen zonder passie, vinden Henning en Bremer-Olszweski.

In verschillende hoofdstukken leiden ze de lezer van het begin tot het einde op de route van seks. Van het uiterste begin (masturbatie) tot het dampende einde (uiteraard de daad zelf en de bijbehorende anticonceptiemiddelen). Niet stoffig en saai geschreven, maar eerlijk en los, goed afgestemd op de jongere doelgroep. Na het lezen van de ruim 250 bladzijdes weet je alles - en dan ook echt alles - over seks en alle aanverwante zaken.

Zoals eerdergenoemd bevat het boek geen vage tekeningen van het mannelijk en vrouwelijk lichaam, maar echte foto's. Niet van neppe pornoactrices met cup D, maar vrouwen en mannen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Omdat de fotograaf de puurheid van het liefdesspel in beeld wilde brengen, wordt ook een penis of vagina niet geschuwd en is het eerder artistiek mooi dan erotisch. Hierdoor is het een aangenaam intermezzo tussen de lange, maar interessante lappen tekst.

Make Love is hét boek voor jongeren die meer over seks willen weten, zeker gezien de visuele aspecten en de infographics. Weg met de oude biologieboeken, want de huidige generatie staat te springen om dit soort methodes. Voor mensen die op seksueel gebied al wat ervarener zijn, zal het weinig nieuwe stof bevatten en is het zonde van het geld en de moeite. Maar eenieder die nog wat te leren heeft, is met dit moderne voorlichtingsboek zeker wel even zoet.