Love and Honor

Sanne (Syth86)

Wanneer Dalton Joiner aan het front een brief ontvangt waarin hij wordt gedumpt door zijn vriendin Jane, zweert hij haar terug te winnen als hij binnenkort een week ‘vrij’ heeft in Hong Kong. Zijn beste maat Mickey Wright doet er alles aan om hem te helpen – zolang er voor hem ook vrouwelijk schoon in het verschiet ligt. In zeven dagen moeten de heren naar de Verenigde Staten, Jane overtuigen en zich dan zo onopvallend mogelijk weer voegen bij hun eenheid om verder te vechten in de Vietnamoorlog. Maar wanneer ze aankomen in de VS treffen ze Jane en de mooie, toegewijde activiste Candace aan in het hart van de anti-oorlogsbeweging. Joiner en Wright moeten dus levensveranderende keuzes gaan maken. Tijdens die ene week in juli 1969 leren ze de waarheid over de liefde, de eer en hun inzet.

De titel Love and Honor klinkt nogal saai en inspiratieloos. Het zal je dan ook niet verbazen dat dit eigenlijk voor het hele romantische drama geldt. Al zullen de diehard genreliefhebbers en de tienermeisjes ervan smullen. Austin Stowell, die de rol van Dalton Joiner vertolkt en Liam ‘Mr. Cyrus’ Hemsworth als Mickey Wright zorgen daar vast en zeker wel voor. Verder staat de film bol van de romantische en jaren zestigclichés (hallo maanlanding!).

Om niet meteen uitgekotst te worden door Jane, Candace en ons als bioscooppubliek komt Wright met een list. Hij is expres samen met Joiner AWOL (Absent without leave) gegaan uit protest tegen de Vietnamoorlog. Wat volgt is een heel gedoe waarin zowel Jane, gespeeld door Aimee Teegarden, als Candace, een rol van Teresa Palmer, moeilijk proberen te doen. Al voel je de plot met de snelheid van een straaljager aankomen, toch is het hier en daar lastig te verteren en te geloven.

Love and Honor: Hemsworth & Stowell

Dit komt vooral omdat regisseur Danny Mooney te hard zijn best doet om het verhaal en de setting van de film geloofwaardig te maken. Daardoor wordt het nooit echt overtuigend. De jonge cast lijkt eerder naar een 60’s-themafeestje te gaan dan daadwerkelijk te acteren in een speelfilm uit Hollywood.

Liam Hemsworth en Teresa Palmer zijn een leuk en charismatisch stel op het witte doek. Datzelfde charisma maak(te) van  de jongste Hemsworth-telg een ster. Hopelijk komen er betere rollen en films voor hem, want deze film moet echt maar heel kort aangestipt worden op zijn cv.

In Nederland wordt Love and Honor aangekondigd als de film van deze zomer. Maar verspil er je geld niet aan. Zelfs in Amerika was dit romantische drama al als VOD te krijgen voor de officiële release. Onder het mom van Valentijnsdag werd zo geprobeerd een vroege buzz te creëren, maar het mocht niet baten. Ook aan de box office werd dit een grote flop.

Vanaf 4 juli kan je je eigen oordeel vellen.