Lawless

Jeffrey

Gebaseerd op het verhaal The Wettest Country in the World vertelt Lawless het waargebeurde verhaal van drie broers die in Franklin Country drank smokkelen om de boterham te verdienen. Shia LaBeouf speelt de jongste broer, Jack Bondurant en laat in deze film zien waarom hij totaal ongeschikt is voor dit soort films.

De film begint op het moment dat de broers nog hard moeten werken om het geld binnen te halen. Met het smokkelen lopen ze vaak risico's voor relatief weinig geld. Naarmate de film vordert gaan de zaken beter en transformeren de Bondurants tot ware criminelen. Tijdens deze transformatie krijgen ze maken met het fenomeen vrouwen. Daarnaast zien ze bijna heel de familie sterven en, door de depressie, gaat het bedrijf van hun vader ook ten onder.

De drie broers zijn, hoe kan het ook anders, totaal verschillend. Forrest is de oudste en de verstandigste van de drie. Hij is een harde zakenman en laat zich door niets of niemand uit het veld slaan. De middelste van de drie is Howard. Howard is een gedreven zakenman, maar wordt tegengehouden door zijn verleden in de Grote Oorlog. De jongste broer is Jack. Hij is verzot op alles wat glimt en zich in luxe te begeven. Zijn droom is ook om zo snel mogelijk uit Franklin County te verdwijnen.

Het verhaal van Lawless is vrij rechtlijnig en voorspelbaar. Dat maakt het niet minder vermakelijk. Je maakt als kijker de groei van de drie broers mee en alle problemen waar zij mee te maken krijgen. Omdat de drie zoveel van elkaar verschillen en toch nagenoeg altijd samen zijn, krjg je bij iedere gebeurtenis drie totaal verschillende reacties te zien.

Ondanks dat het verhaal eendimensionaal is weten ze, mede dankzij de relatief vele zijsprongen die worden gemaakt, toch voortdurend de aandacht te houden. Daarnaast heeft regisseur John Hillcoat een voortreffelijke sfeer in de film gecreeërd. De film speelt zich af in de tijd van Drooglegging en de Grote Depressie in Amerika in de jaren 20, Hillcoat heeft alles uit de kast gehaald om dit zo goed mogelijk na te bootsen, en met succes.

Al met al is Lawless een prima film. Het verhaal is simpel gehouden en vrij voorspelbaar. Dat laat echter niet onverlet dat er een boel interessante personages in de film zijn gestopt die, samen met de uitstekend gecreëerde sfeer, zorgen voor een goede film. Het grootste minpunt is dat Jack, in potentie het meest interessante karakter uit de film, wordt gespeeld door Shia LeBoeuf die het karakter totaal verkracht door met 0 passie en dito uitstraling deze rol te vertolken.