Kirby Super Star

WesleyB (Wesley Akkerman)

Voor de tweede keer geeft Nintendo wederom Kirby Super Star uit op de Virtual Console. Heb je de eerste heruitgave gemist, dan kun je deze versie wellicht ook overslaan.

Kirby Super Star is geen gewone Kirby-titel. Het bevat acht losse games, die allemaal snel uit te spelen zijn. De nadruk ligt nog wel op platformactie, maar er zijn ook race- en vechtspelletjes aan de collectie toegevoegd. Wat nog steeds centraal staat is Kirby’s eigenschap om vijanden en blokken op te zuigen en zodoende verschillende krachten te krijgen. Maar er worden hier en daar ook wat andere gameplayelementen aan toegevoegd, die het fris houden.

Helpende hand
Zo heb je bijvoorbeeld in Spring Breeze, wat in wezen een versimpelde versie van Kirby’s Dream Land is, de mogelijkheid om hulpjes te rekruteren. Nadat je een vijand hebt opgezogen, heb je de keuze: neem je zijn kracht over of kies je ervoor om hem in te zetten als hulpkracht. Het mooie daaraan is dat hij heel wat werk voor je uit handen neemt. Dat is meteen ook een nadeel, omdat Kirby-spellen niet de moeilijkste zijn.

Een ander tof element aan die hulpjes is dat je ze kunt upgraden met andere krachten. Zo doe je net dat beetje extra moeite om hen in leven te houden, aangezien je eindbazen dan gemakkelijker neer kunt halen. Maar ook hier geldt weer: Kirby-spellen zijn nou eenmaal gemakkelijk en met deze toevoeging, hoe tof ook, wordt het er niet moeilijker op. Het doel is om King Dedede te verslaan en dat punt bereik je sneller dan verwacht.

Niet spectaculair
Dat laatste punt geldt eigenlijk voor meerdere spellen binnen de verzameling: ze duren allemaal niet lang en zijn zo uit te spelen. Dyna Blade, een andere modus waarin je een vogel moet verslaan in typische Kirby-sfeer, heeft in principe maar vier levels (op wat geheimen na). De racemodus heb je ook zo geklaard. Om nog maar over The Arena, waarin je een serie vechters moet verslaan, te zwijgen. Het is allemaal niet zo spectaculair.

Twee andere games, The Great Cave Offensive (waarin je grotten doorzoekt naar schatten) en Revenge of Meta Knight (waarin je het doel hebt om Meta Knight te verslaan), duren dan wel weer wat langer en bieden meer gevarieerde gameplay. Milky Way Wishes is verreweg de langste titel in de reeks en biedt andersoortige elementen. Kirby krijgt geen speciale vaardigheden door vijanden door te slikken, maar door speciale stenen te verzamelen.

En dan heb je nog wat minispelletjes die je reflexen uittesten, en dan heb je alles gehad. Kirby Super Star is op zich geen slechte titel. Het spel biedt een soepele ervaring, met alle vrolijkheid die we gewend zijn van Kirby. Maar aan de andere kant is het gros van de game te kort en te gemakkelijk, waardoor je heel snel door alle verschillende spellen heen loopt. Zeker met de opslagfunctie, die ons in staat stelt overal op te slaan. Dit is een titel die destijds tof was, maar nu niet meer.