Diggs Nightcrawler

Pheno

Een boek als gamecontroller? Het kan, dat bewijst Sony PlayStation met Wonderbook. De magische wereld van J.K. Rowling was al eerder aan de beurt en nu ligt er Diggs Nightcrawler in de winkel, gemaakt door Moonbot Studio’s, bekend van het met een Oscar bekroonde The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore.

Header

Eerder deze maand mocht ik al bezig met de demo van Diggs Nightcrawler en was ik al positief verrast. Mijn mening over Wonderbook is door dit spel veranderd omdat het op een trailer of presentatiescherm niet goed genoeg overkomt wat Wonderbook is en vooral wat het kan. Nee, het is niet gericht op hardcore gamers, zij mogen deze review overslaan. Gezinnen met kinderen daarentegen moeten vooral even verder lezen.

Diggs Nightcrawler is een boekenworm. Letterlijk, hij kruipt door je Wonderbook door middel van augmented reality. Het boek leg je in het zicht van de PlayStation-camera en door wat magische bits en bytes komt het boek tot leven op de televisie. Je zult het boek moeten draaien, zijwaarts bewegen, laten hellen en meer om Diggs te laten bewegen op de verschillende pagina’s of om juist alle hoeken en gaten van een kamer te onderzoeken.

Diggs Nightcrawler

Diggs is een privé-detective en krijgt te horen dat zijn vriend Humpty Dumpty in gevaar is. Niet veel later wordt er aangebeld en krijgt hij een eierbom die meteen afgaat waardoor hij onder het eigeel zit. Aangekomen op de plek waar Humpty voor het laatst gezien is, blijkt dat deze is vermoord en door het eigeel verdenkt de politie hem van de moord. Tijd om te vluchten dus en achter de waarheid te komen: was het echt de hamster in de badkamer met de fohn?

Diggs Nightcrawler is gericht op kinderen en moet dus simpel te bedienen zijn. Het spel gebruikt het Wonderbook en de microfoon van de PlayStation Eye, de camera. De microfoon wordt gebruikt om af en toe herrie te produceren, zo moet je Diggs eens seinen dat bepaalde schurken op een specifieke plek staan zodat hij ze met valstrikken kan uitschakelen. Het starten en kalibreren van het boek gaat dan ook vlot. Af en toe wordt de camera wat duizelig van al dat gedraai en raakt het de Wonderbook kwijt. Even zwaaien met het boek is voldoende, maar het kan irritant zijn als je ongeduldige kinderen hebt.

Diggs Nightcrawler

Door de Nederlands gesproken teksten zijn het verhaal en de instructies prima te volgen. De stemacteurs irriteren hier niet zo erg als in andere Nederlandstalige titels. Waarschijnlijk omdat ze dit keer ook daadwerkelijk een verhaal vertellen in plaats van teksten opdreunen alsof ze voorgelezen worden als een boek in een actiespel. Een voordeel is ook dat je niet dood kunt gaan. En mislukt iets, bijvoorbeeld een achtervolging, dan mag je het onbeperkt weer opnieuw proberen.

Uitwijden over het verhaal wordt lastig in een detective, maar wat er wel te zeggen valt is dat het spel erg kort is. Al kost het twintig euro in plaats van de standaard volle prijs voor een game ben je er in maximaal een paar uur wel doorheen. Dan kun je nog eens door het spel om 88 foto’s te maken van verschillende objecten die je moetzoeken op alle plaatsen, maar voor de rest is het hetzelfde verhaal en acties die je moet uitvoeren. Op de foto’s maken na dan, die maak je dan wel met de PlayStation Move-controller.

Mocht je geen Move of Wonderbook hebben dan zijn er nog packagedeals te vinden en de vraag is of Diggs Nightcrawler dat in zijn eentje waard is. Dat ligt eigenlijk meer of de tot nu toe enige andere Wonderbooktitel Book of Spells van J.K. Rowling ook in het straatje van je kinderen past. Diggs Nightcrawler is op zichzelf geen systemseller, maar wel erg leuk voor kinderen en de ouders die weer andere humoristische verwijzingen zien, erg knap gedaan van Moonbot Studios. Een vermakelijke titel voor het gezin, alleen helaas wat aan de korte kant. Je speelt het hoogstens twee keer, als je de foto's en trophies wilt halen, maar daar blijft het zeker bij. Het is vloeken in de kerk, maar ik zou bijna wensen dat er extra verhalen als DLC aangeboden kunnen worden.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Orginele en simpele manier van spelen  - Korte speeltijd 7
+ Gevarieerde gameplay en omgevingen  - Weinig replaywaarde