Welcome to the Punch

René (MrManiak)

De film Welcome To The Punch heeft de acteurs Mark Strong (Kick-Ass, Zero Dark Thirty, Tinker Taylor Soldier Spy), die wij recentelijk hebben kunnen interviewen, en James McAvoy (The Last King Of Scotland, X-Men: First Class, Wanted) in de hoofdrollen. De twee acteurs hebben zich al bewezen in de meest uiteenlopende genres, maar hoe doen ze het zij aan zij in een actiefilm?

In de actiethriller Welcome to the Punch keert de befaamde boef Jacob Sternwood (Mark Strong) na lange afwezigheid terug naar Londen. Hij zat jarenlang in IJsland, maar reist af naar Londen als zijn zoon betrokken blijkt te zijn bij een mislukte overval.

Detective Max Lewinsky (James McAvoy) is vastberaden Jacob op te pakken en hem voorgoed achter de tralies te zetten. Lewinsky en Sternwood voeren een felle strijd, maar de machtsverhoudingen veranderen als een gezamenlijke vijand zijn opwachting maakt. Om uit de klauwen van die opponent te blijven, moeten de mannen elkaar vertrouwen.

Visueel, sterk en leidend

De opening van de film is direct een overzicht van wat je kan verwachten. Niet alleen een spannende en snelle actiescène maar ook een ander aspect, namelijk de kleuren blauw en groen. Om het gevoel van de bijna eeuwig durende nachten nog beter weer te geven zijn deze twee kleuren zeer dominant. Het geeft een zeer snel en duister gevoel in een film waarin het verhaal al niet een van de meest luchtige is. In combinatie met soms fantastische beelden kun je zeggen dat de film visueel gezien in ieder geval goed zit. Maar natuurlijk is het verhaal ook belangrijk. Helaas is dit maar met vlagen sterk.

Als actiefilm is er niets mis met Welcome To The Punch. McAvoy en Strong weten beiden van wanten en zijn meedogenloos op momenten dat het er op aankomt. Het gaat echter mis bij de opbouw van het verhaal. Hier en daar oogt de film warrig onsamenhangend. De kijker moet hierdoor zelf enkele puzzelstukjes weten te plaatsen op een ietwat onplezierige manier. Dit is minimaal acceptabel, maar het grote minpunt aan de film is de climax. Het verhaal bouwt op naar een grote confrontatie, een grote climax waar iedereen op wacht. Het probleem is dat dit zo goed als volledig uitblijft.

De twee grote namen van de film, James McAvoy en Mark Strong, zijn bijna tegenpolen in de film. Strong zijn personage is bikkelhard is met een klein hartje, wat hij zeer sterk weet neer te zetten. James McAvoy is echter minder goed dan zijn vijand in de film. Normaal kan hij een personage redden met zijn Schotse accent maar nu komt hij er niet mee weg. Het personage is te inhoudsloos om een sterke lading aan mee te geven. Natuurlijk zijn er meerdere elementen ingestoken waardoor je een gevoel van medeleven kunt krijgen maar als er moet worden gekozen: Strong is de leider.

Welcome To The Punch geeft wat het belooft, namelijk een actiefilm die knalt. Het verhaal mag dan niet zo spectaculair uitpakken maar voor het grootste deel is de film zeer fijn om naar te kijken. Neem plaats in de bioscoopstoel, kijk en laat het geweld zo’n 100 minuten op je afkomen. Veel plezier.