Alcatraz (Seizoen 1)

dekatophetspek

De legendarische gevangenis Alcatraz is al vaak het middelpunt geweest van een spannende films, zoals Train to Alcatraz (1948) Birdman of Alcatraz (1962), Escape from Alcatraz (1979) en The Rock (1996). Toen J.J. Abrams dan ook bekendmaakte dat hij zich bezig ging houden met een mystery-serie over de beruchte gevangenis waren de verwachtingen hooggespannen. Jeffrey Jacob Abrams kennen we natuurlijk als de man achter succesvolle series als Lost en Fringe en je zou verwachten dat zo'n serie dan wel aan zou slaan bij de liefhebbers. Helaas bleef het maar bij één seizoen en is het onvoltooide verhaal nu op dvd verschenen.

Alcatraz menu

Het door Steven Lilien, Elizabeth Sarnoff en Bryan Wynbrandt ontwikkelde verhaal van Alcatraz begint op 21 maart 1963, als een grote groep gevangenen en medewerkers van de Amerikaanse staatsgevangenis op mysterieuze wijze in het niets verdwijnen. 49 jaar later duiken sommigen opeens weer op om hun criminele activiteiten voort te kunnen zetten. De zaak komt aan het rollen als de jonge detective Rebecca Madsen (Sarah Jones) een bijzondere moordzaak moet zien op te lossen. E. B. Tiller, een voormalige directeur van Alcatraz is vermoord, alleen leiden de vingerafdrukken naar een moordenaar die al dertig jaar dood is. Als Madsen met de zaak beig is, merkt ze al snel dat ze wordt gedwarsboomd door FBI-agent Emerson Hauser (Sam Neill). Deze zorgt er zelfs voor dat ze van de zaak afgehaald wordt. Madsen laat zich hier echter niet door tegenhouden en gaat samen met Alcatraz-kenner Diego Soto (Jorge Garcia) op onderzoek uit en ontdekt dat er mensen uit 1963 in het heden leven, maar die geen dag ouder lijken te zijn geworden.

Madsen en Soto
Madsen en Soto

Madsen en Soro worden vervolgens gerecruteerd door Hauser en op de hoogte gesteld van het gebeuren dat op 21 maart 1963 plaatsvond. Alle gevangenen en personeelsleden die op die bewuste dag in Alcatraz aanwezig waren zijn spoorloos verdwenen en het is aan het team om deze vermisten terug te vinden. Daarbij krijgen ze de hulp van de psychologe Lucy Baneerjee (Parminder Nagra), die meer van de kwestie lijkt af te weten dan dat ze laat weten. Alcatraz was duidelijk gemaakt als een vervolgserie waarin we, naast een 'zaak van de week' ook een boeiende rode lijn konden zien ontwikkelen. Aan het begin van de serie konden we zien hoe Madsens collega bij een routinezaak werd doodgeschoten en Madsen de moordenaar beter blijkt te kennen dan dat ze zelf had verwacht. Maar daarnaast duiken ook de meest uiteenlopende figuren opeens weer op in en om San Francisco, in een serie waarin we toch duidelijk het stempel van Abrams kunnen herkennen. Net als bij Lost steunt ook Alcatraz op flashbacks waarin we meer te weten komen over de achtergrond en de zaak van de crimineel die terug is gekeerd naar het heden en krijgen we te zien hoe het team deze misdadigers weer achter de tralies probeert te laten verdwijnen.

Alcatraz 2

Het is vooral in die flashbacks dat we meer te weten komen over dit vreemde gebeuren. Zo zien we hoe gevangenisdirecteur Edwin James (Jonny Cayne) en gevangenisarts Milton Beauregard (Leon Ripley) behoorlijk vreemde experimenten uitvoeren met de gevangenen, al wordt het nooit helemaal duidelijk wat het uiteindelijke doel van deze experimenten was. Waar series als Lost en Fringe ons elke keer weer opnieuw wisten te verrassen, wordt Alcatraz na een aantal afleveringen wel wat voorspelbaar en dat is wellicht waarom veel kijkers destijds afhaakten bij dit toch wel bijzondere concept, waarin nog veel goeds had gezeten. Om het geheel enigszins overzichtelijk te houden heeft elke aflevering wel de naam van de crimineel waar men in die episode op naar zoek is. Helaas zullen we er nooit achter komen wie agent Hauser nou precies is, waar de vermisten uit 1963 zich al die tijd hebben opgehouden en/of Madsen de strijd met de moordenaar van haar partner heeft overleeft.

FBI-agent Hauser
FBI-agent Hauser

Extra's: