Leve Boerenliefde

Sanne (Syth86)

Het verhaal van Leve Boerenliefde draait om boer Jelte Heeg die na het verlies van zijn vrouw weinig zin heeft in een nieuw romantisch avontuur. En al helemaal niet met iemand die het boerenleven niet begrijpt. De meest onwaarschijnlijke vonk die kan overspringen is die tussen hem en Wenda van Zwol, de populaire presentatrice van kijkcijferkanon Boerenliefde. Als die datingshow uitgerekend op zijn erf een nieuw seizoen komt opnemen, lijkt het een ultieme botsing van culturen te worden.

Filmposter Leve Boerenliefde

Regisseur Steven de Jong houdt van Nederland en maakt daarom graag films die de Nederlandse authenticiteit laten zien. Het is vanuit zijn optiek gezien dan ook logisch en slim om een film te maken over kijkcijferhit Boer zoekt vrouw. Over ja, want in principe is deze film een één op één kopie van het televisieprogramma.

Afijn, boer Jelte Heeg (Cas Jansen) had alles; huisje, boompje, beestje. Dan overlijdt zijn vrouw Hielkje (Annelieke Bouwens). Opeens is hij weduwnaar, alleenstaand vader en moet hij het met schoonvader Berend de Graaf (Renze Westra) zien te rooien op de veehouderij die een thuis biedt aan zeventig koeien. Tot zover gaat eigenlijk alles zijn dagelijkse gangetje.

Tijdens één van die dagen merkt Jelte op dat een heel mediacircus is verschenen op zijn erf. Hij laat het links liggen, maar daar komt al gauw verandering in als producer Kenneth van Schaik (Dirk Zeelenberg) ten tonele verschijnt. Meneer heeft last van Jelte’s windmolen. Er kan niet fatsoenlijk worden gedraaid door het ding. Jelte is niet gevoelig voor de driesteling. Echter wel voor Wenda van Zwol (Tatum Dagelet), de presentatrice van de datingshow die in het spoor van Kenneth is meegekomen. Ze maken een deal. Wenda gaat met Jelte ‘uit’ en hij zet de windmolen stil.

Wat volgt is een groot gesteggel over de windmolen en de afspraken die Jelte en Kenneth beiden hebben met de gemeente en de provincie. Kenneth ondervindt snel dat de boer wel een vlotte babbel heeft en ziet brood in hem als kandidaat. Boerenliefde moet immers het kijkcijferkanon blijven dat het is. De slinkse producer ontdekt dat Jelte nogal een reputatie heeft en gebruikt dit tegen hem.

Leve Boerenliefde: Mestkar

Eigenlijk vindt iedereen rondom Jelte de veranderingen die hierdoor plaatsvinden wel een goede zaak. Behalve uiteraard Jelte zelf. Om hun vader het allerlaatste zetje te geven, roepen zijn kinderen de hulp in van stalknecht Steef (Thomas Dudkiewicz). Steef wordt hierdoor, net als zijn grote voorbeeld Superman, de held van de dag.

De vooroordelen die Boer zoekt vrouw al jaren met succes heeft ontkracht, worden door Steven de Jong stevig omarmd. Er wordt voor Leve Boerenliefde zelfs nog een schepje boven opgedaan, dus je moet het niet erg vinden om naar stereotypen te kijken. Zo luisteren de boeren alleen maar naar ‘boerse’ muziek van Mannenkoor Karrespoor, gaan ze echt overal op de trekker naartoe en zijn de stadsmensen luidruchtig, bot en nogal nep.

Toch doen Cas Jansen en Tatum Dagelet het leuk samen. Jansen komt lief en geloofwaardig over als boer en Dagelet is godzijdank wat pittiger en hipper dan Yvon Jaspers. De rest van de casting is overduidelijk, wat het ook een feest der herkenning maakt, want aan BN’ers en cameo’s geen gebrek. De grappigste vondsten zijn misschien wel BZV-fan Sanne Wallis de Vries en Erben Wennemars als ijsboer. Wat overigens niet ver van zijn bed is, tegenwoordig verkoopt hij daadwerkelijk ijs voor een goed doel.

Wat je charmant of verschrikkelijk vindt aan Leve Boerenliefde is het feit dat De Jong zijn cast volledig heeft vrijgelaten qua taal en accenten. Zo hoor je in de film Fries, Twents, Amsterdams en Drents. Een locatie voor het verhaal is dus moeilijk vast te stellen. Maar of dat ook echt belangrijk is … We kunnen ons het verhaal en de plot allemaal voorstellen en Steven de Jong speelt daar handig op in.

Hoge bezoekersaantallen zijn vast weggelegd voor Leve Boerenliefde. Heel veel Nederlanders houden er nou eenmaal van om naar onze eigen kneuterigheid te kijken en bij deze film krijg je dat op een Delfts blauw bordje aangereikt.