Fire Emblem: Awakening

WesleyB (Wesley Akkerman)

In Fire Emblem: Awakening staat een nieuw gameplayelement centraal. Het is een perfecte aanvulling op de kern van de serie en voelt aan als de meest logische stap. Dit is de beste Fire Emblem tot nu toe.

Zo heb je weken niets op je 3DS en zo brengt Nintendo allerlei interessante titels naar het platform. Na het ietwat tegenvallende Monster Hunter 3 Ultimate, het grappige LEGO City Undercover en voor Donkey Kong Country Returns 3D en de nieuwe Pokémon Mystery Dungeon, brengt Nintendo namelijk het tofste spel uit dat een handheld zich kan wensen: een compleet nieuwe, frisse Fire Emblem. Met vertrouwde gameplayelementen, en daaromheen genoeg nieuws te ontdekken.

Geheugenverlies
In Fire Emblem: Awakening, het officiële dertiende deel uit de serie, ben je een personage met geheugenverlies. Je weet niets meer over jezelf of hoe je gekomen bent waar je op dit moment gevonden wordt. Maar één ding kun je je nu kraakhelder herinneren: je bent een strategie-expert, die het liefst grote groepen naar de overwinning leidt. Die kennis komt goed van past wanneer je wordt gevonden door prins Chrom. Samen belanden jullie in een gevaarlijk avontuur.

Hoe dat avontuur zich ontwikkelt en welke personages je daarin ontmoet, is één van de sterke punten van Awakening en tevens de reden dat we dat in deze recensie verder niet gaan verklappen of uitleggen waarom dat zo is. Het narratief staat in elk geval garant voor uren speelplezier waarin je veel nieuwe en, door middel van downloadable content, oude personages met bijzondere krachten tegenkomt. Ben je bekend met de serie, dan kun je het wel enigszins invullen.

Strategie
Naast de sterke nadruk op allerlei interessante ontwikkelingen, gaat het in Fire Emblem natuurlijk altijd om de turn-based strategy gameplay. Jij en je tegenstander doen om beurten zetten. De personages kunnen allemaal een bepaald aantal stappen zetten en wanneer twee mannetjes van verschillende teams naast elkaar staan, kan er gevochten worden. Vervolgens kijkt het spel naar zwaktes, sterktes, omgeving en wapens en berekent voor beiden kanten of een aanval gaat slagen.

Nieuw in dit deel is dat personages ook samen kunnen vechten. Wanneer je twee personages naast elkaar hebt staan en je wordt aangevallen, dan krijgt de tegenstander het zwaar. Er is namelijk een kans dat de tweede teamgenoot aanvallen blokkeert en ook schade toebrengt. Soms resulteert dat in een geweldig schouwspel. Eén van de tofste momenten in Awakening is wanneer je teamgenoot de aanval blokkeert, jij twee keer aanvalt en hij nog een stoot na geeft. Machtig gevoel is dat.

Machtig
De machtige gevoel wordt sterker wanneer je bouwt aan de relatie tussen twee personages. In Fire Emblem: Awakening zit een soort buddy-systeem. Hoe vaker teamleden met elkaar samenwerken, hoe sterker de onderlinge band wordt. Hoe sterker die band, hoe vaker je wil dat ze met elkaar samenwerken. Want hoe beter de samenwerking, hoe groter de kans dat het toffe schouwspel zoals hierboven beschreven, zich voordoet. Het is dus echt de moeite waard om daar tijd aan te besteden.

Een andere reden waarom het de moeite waard is, is omdat mannen en vrouwen met elkaar kunnen trouwen. Uiteindelijk kunnen er zelfs kinderen geboren worden en op het veld gebruikt worden als pion. Die kids zijn meteen oud genoeg om mee te doen (gelukkig, want anders wordt het wel heel erg Sims-achtig), en erven enkele stats mee van hun ouders. Dat levert unieke momenten en invulling aan de gameplay op, die in een tweede poging van het verhaal anders kunnen uitpakken.

Herberg
Om dit element sterker te vertegenwoordigen, is er ook een herberg waar teamgenoten elkaar beter kunnen leren kennen. Soms kan het zijn dat twee personages die nooit met elkaar samenwerken opeens interesse in elkaar tonen, maar het komt vaker voor dat teamleden met een sterkere band elkaar opzoeken. Dat maakt hen niet alleen heel levendig, maar zorgt ook voor meer diepgang en verrassing. Je weet dat je er wat aan hebt, maar weet niet hoe relaties zich kunnen ontwikkelen.

Je krijgt wel hints op het veld. Wanneer je een koppel wil maken van twee personages, dan krijg je in een handig overzicht direct te zien wat dat voor effect heeft. De kunst is dan ook om er twee uit te kiezen die elkaar aanvullen. Soms is het ook handig om een koppel te maken, zodat ze elkaar op een andere manier kunnen helpen. Net zoals in eerdere delen, kun je bijvoorbeeld een zwak personage meenemen op het vliegend paard. Zodoende kun je hem uit penibele situaties halen en redden.

Aanvulling
Ook het klassensysteem, de mogelijkheid om teamleden te promoveren naar verschillende, hogere klassen en de verschillende wapens en type personages maken allemaal hun herintrede in Awakening. Plus: omgevingen als bossen of kasteelpleinen bieden nog altijd meer verdediging dan open vlaktes - aan de basis is niet gesleuteld. Het is op een goede manier uitgebreid met het buddy-systeem. Een kleine stap die veel meer diepgang biedt, zonder de kern uit het oog te verliezen.

Awakening bevat nog enkele nieuwe features. Zo zijn er nu zijmissies, waar je extra ervaring en soms een extra aanvulling op je team vandaan kunt halen. Ook kun je samen met een vriend de multiplayer verkennen, maar dit valt een beetje tegen door de kleine omvang van die teams. Daarnaast ondersteunt het spel StreetPass. Wanneer je iemand bent tegengekomen, verschijnen jullie allebei in elkaars spel, kun je spullen kopen en elkaars leider rekruteren. Een toffe maar niet vaak gebruikte aanvulling.

De tussenfilmpjes zien er overigens oogverblindend uit. Zelden zie je animaties zo ontzettend vloeiend over je Nintendo 3DS-scherm lopen. De rest van het spel valt dan bijna tegen, zo mooi is het. De muziek streelt je oren heel het spel lang en vooral de intro is een klassiek stuk dat niet zou misstaan in een concertgebouw. Enige minpunt aan het audiovisuele gedeelte is dat de personages korte uitspraken hebben tijdens de tekstgesprekken. Die gaan naar verloop van tijd irriteren.

Conclusie
Fire Emblem: Awakening
is binnen zijn genre één van de beste games ooit gemaakt. Als je kijkt naar de bibliotheek van de Nintendo 3DS, dan is het ongetwijfeld het beste spel dat je je op dit moment kunt wensen. De fijne aanvullingen op de al solide kern, de animatiefilmpjes, het epos, de personages en de gameplay. De multiplayer valt tegen en de korte uitspraken zijn irritant. Maar voor de rest geldt: dit is Game of the Year-materiaal. Intelligent System heeft zichzelf meer dan bewezen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Buddy-systeem en alles daaromheen  - Uitspraken  9,5
+ Animatiefilmpjes  - Multiplayer
+ Het verhaal -


Exclusief voor Nintendo 3DS.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.