Sacred Citadel

Denzo

Sacred Citadel is de prequel van het langverwachte Sacred 3, en daarmee een zoethoudertje voor de schare fans van de game. Hoewel het geen traditionele Sacred is geworden, is het toch een leuke game geworden die het wachten op Sacred 3 enigzins verzacht.

Header

Toegegeven, ondergetekende is niet zo bekend met het verhaal van het Sacred-universum, maar developer SouthEnd Interactive heeft het redelijk toegankelijk gehouden voor nieuwkomers; het kwaadaardige Ashen Empire is eropuit om de Seraphim en hun Citadel voor eens en altijd te vernietigen. Om dit doel te bereiken, heeft het Empire zijn eigen bevolking tot slaaf gemaakt en de Grimmocs ingehuurd. Het is vervolgens aan jou en je vrienden om de vernietiging van de Seraphim en hun Citadel te voorkomen.

Helaas zit er niet veel meer diepgang in het hele 'jou en je vrienden gebeuren', want er is geen mogelijkheid tot het ontwikkelen van een persoonlijk personage. Je kunt namelijk kiezen uit vier klassen de Warrior, de Ranger, de Mage en de Shaman en daar houdt het bij op. Je personage levelt wel en je kunt je personage ontwikkelen door middel van stat points en items, maar het zal nooit meer worden dan 'de Ranger'.

Sacred Citadel

Meer beat 'em up dan RPG
Hoewel Sacred Citadel RPG-elementen vertoont, is het toch vooral een beat 'em up die je snel kunt oppakken met een stel maten op de bank. Dit is gelijk het sterkste en het zwakste punt van de game. Het is onwijs leuk om met je vrienden een paar levels te doorlopen, want het is door iedereen eigenlijk wel snel op te pakken. De verschillende combo's zijn simpel en snel aangeleerd waardoor het makkelijk is om meer variatie in je spel te krijgen dan alleen button bashen. Helaas heb je daar ook gelijk de enige twee sterke punten van het spel te pakken.

Hoewel het RPG-element een leuke twist geeft, is het eigenlijk niet diep genoeg uitgewerkt en is het verhaal van de game te kort, waardoor het niet echt tot zijn recht komt. De game bestaat namelijk uit 4 Acts met elk vijf levels. Eén level is steeds zo'n 10 minuten lang, wat volgens mijn zakjapanner uitkomt op een krappe vier uur aan gameplay, inclusief cutscenes.

Sacred Citadel

Knullige singleplayer
Het jammere is vooral het feit dat de game geen geweldige singleplayer ervaring biedt, terwijl dit met een beetje extra werk had gekund. Alles in de game is afgestemd op het feit dat je met twee of meer spelers het spel doorloopt. Zowel in de cutscenes, waar vaak gerefereerd wordt naar 'the adventurers', als het aantal monsters. Zelf heb ik het spel als Ranger doorgespeeld, en omdat de aantallen monsters afgestemd waren op twee of meer spelers, kreeg ik vaak amper de kans om mijn boog te gebruiken. Het spel was nog steeds prima te spelen doordat de moeilijkheidsgraad wel mee naar beneden schaalt, maar het was toch een stuk minder prettig om te spelen dan de co-op. Als de developers een optie hadden geboden om AI-spelers toe te voegen, was de singleplayer een stuk beter geweest.

Toffe multiplayer... als het werkt
Zoals eerder gezegd, is de game ontzettend tof als je met een stel vrienden op de bank zit en een local game opstart. Echter, hebben we niet allemaal te allen tijde een groep vrienden op de bank zitten, en dan zou het leuk zijn als je online een potje kunt spelen. Dit heb ik tevergeefs meerdere malen geprobeerd, maar er is gewoon niemand online met de PS3-versie van Sacred Citadel. Wellicht is dit anders op de Xbox of de pc, maar op de PlayStation is het me in ieder geval niet gelukt om een potje online te spelen.

Sacred Citadel

Conclusie
Sacred Citadel brengt een korte maar leuke beat 'em up ervaring voor zowel Sacred-fans van het eerste uur als nieuwkomers. Het verhaal is simpel en goed te volgen, en zal de mensen die wachten op Sacred 3 zeker weer eventjes zoethouden. De mensen die minder bekend zijn met het Sacred-universum zullen zeker een hoop plezier halen uit de co-op danwel multiplayer van het spel. De combat van het spel is zeker iets om over naar huis te schrijven en is snel op te pakken, waardoor het een game is die best geschikt is om tijdens een verjaardag te spelen met je twaalfjarige neefje. Ook is het verhaal luchtig en hangt er een humoristisch sfeertje dat goed aansluit op de art-style van de game. Voor de vijftien euro die je voor het spel moet neerleggen, is het zeker de moeite waard als je van beat 'em ups houdt.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ De multiplayer - Als het werkt... 7,5
+ Combat - Speelduur
+ Sfeer - Niet zo tof in je eentje


Gespeeld op PlayStation 3, ook beschikbaar op Xbox 360 en Windows.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.